حیات شهری به محله نفرآباد باز می گردد/ نفرآباد در آستانه تبديل شدن به يكی از فاخرترين محلات شهر تهران است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اجرای طرح باز آفرینی محله نفرآباد را موجب بازگشت حیات شهری به این محله دانست و گفت: اگر شهرداری تهران مبتنی بر برنامه ریزی انجام شده،‌ پروژه های محرک توسعه در نفرآباد را آغاز کند، شاهد ارتقاء شتاب دار کیفیت زندگی در این محله خواهیم بود و نفرآباد به یکی از محلات فاخر در شهر تبدیل می شود.

به گزارش استاک،معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورا یاسلامی شهر تهران محمد سالاری در آیین کلنگ زنی پاتوق محله نفرآباد با اشاره به خروج این محله از فریز بعد از حدود 30 سال بلاتکلیفی گفت: محله نفرآباد از محلات قدیمی و سنتی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است که متاسفانه بدنبال یکسری تصمیمات متناقض،‌ بیش از دو دهه در بلاتکلیفی به سر می برد.

وی تصریح کرد: محله نفرآباد، طی تصمیمی در  دوره های گذشته، قرار بود تبدیل به گورباغ شود و مبتنی بر همین رویکرد، شهرداری نسبت به تملک تعداد قابل توجهی از پارسل ها و املاک این محله اقدام کرد اما به دلیل عدم تامین منابع اعتباری لازم برای سایر تملک ها، اجرای طرح  متوقف شد و از همان زمان ساکنان این محله در بلاتکلیفی ماندند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهری دوره پنجم، تعیین تکلیف طرح های موضعی و موضوعی محلاتی مانند نفرآباد را در اولویت خود قرار داد و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با محوریت سازمان نوسازی و همراهی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، طرح موضعی نفرآباد را بصورت جامع مورد مطالعه و بررسی قرار دادند و جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد. نهایتا شهردار تهران  به عنوان رییس کمیسیون ماده 5 ، جلسه ای فوق العاده برای طرح های موضعی منطقه 20 و شهرری برگزار کرد و طرح موضعی محله نفرآباد به مساحت 13 هکتار با حدود 570 پارسل، تعیین تکلیف شد.

سالاری با اشاره به طرح تهیه شده برای این محله، گفت: طرحی که برای محله نفرآباد تهیه شده، اجازه ساخت و ساز در سه طبقه با معماری ایرانی – اسلامی را برای ساکنان صادر کرده است، از طرفی برای کاهش هزینه های ساخت و ساز در این محله، الزام تامین پارکینگ حذف شده و مقرر شده است، پارکینگ مورد نیاز ساکنان در فضاهای زیرسطحی املاکی که قبلا توسط شهرداری تهران تملک شده اند، تامین شود.

وی اضافه کرد: در طرح مذکور همچنین مقرر شده است که تمام اراضی تملک شده توسط شهرداری صرفا برای تامین سرانه های مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر شهرداری تهران مبتنی بر برنامه ریزی انجام شده،‌ پروژه های محرک توسعه را در نفرآباد آغاز کند که اولین آن ها، سرای عمو عباس است و تعدادی از ساکنان محل نیز ساخت و ساز را مطابق طرح انجام دهند، قطعا شاهد ارتقاء شتاب دار کیفیت زندگی در این محله خواهیم بود و نفرآباد به یکی از محلات فاخر در شهر تبدیل می شود.

سالاری ادامه داد: این طرح یکی از بهترین طرح های شهرداری تهران بوده و ساکنین بابت اینکه در اینجا اجازه ساخت تعداد طبقات بالا صادر نشده، نگران نباشند، چراکه اگر ما محله ای فاخر با ساختمان های سه طبقه و کیفیت زندگی بالا داشته باشیم، قطعا ارزش افزوده ای که نصیب آن ها می شود، بیشتر از محله ای با امکان ساخت و ساز در 5 الی 6 طبقه اما بدون سرانه های خدماتی و کیفیت پایین زندگی و محله ای خودرو محور است.

وی با اشاره به تعیین تکلیف سایر طرح ها بلاتکلیف منطقه 20، گفت: منطقه صنعتی شمال ری به مساحت 220 هکتار نیز یکی از محدوده هایی است که پس از 30 سال فریز، ‌در این دوره در قالب طرح بازآفرینی 570 هکتاری فداییان اسلام تعیین تکلیف شد و در آینده نزدیک ما شاهد تحولات اساسی و زیربنایی و بازگشت آن محدوده حیات شهری خواهیم بود.

سالاری طرح بازآفرینی کارخانه سیمان ری را یکی دیگر از طرح های نهایی شده در منطقه ری عنوان کرد و گفت: چندین طرح دیگر نیز که منجر به تضییع حقوق شهروندان محلات مختلف منطقه 20 شده بود،‌در جلسه کمسیون ماده 5 تعیین تکلیف و از فریز خارج شدند. همچنین طرح 1400 هکتاری گردشگری منطقه ری در حال به سرانجام رسیدن است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون  180 میلیارد تومان از بودجه شهرداری منطقه 20 به تعریف پروژه های توسعه محلی تخصیص یافته است، گفت: با توجه به بخشنامه ای که اخیرا شهردار تهران در خصوص واگذاری اختیارات به مناطق ابلاغ کرده اند و همچنین با توجه به ظرفیت های خوب موجود در منطقه و مصوبه اخیر شورای شهر در خصوص تعیین تکلیف اراضی ذخیره توسعه شهری منطقه 20 داشتیم، ما در بودجه سال  1400 هیچ محدودیتی برای تعریف پروژه های محلی نخواهیم داشت و شورایاران منطقه مبتنی بر بررسی ها و نیاز محلات می توانند پیگیر تعریف پروژه های مختلف برای محلات باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا