ورزشی

چنگ به برند رونالدو

ایمان گودرزی؛ «اثر رونالدو» چیست؟ دور و بر ما است، هم واقعی است هم مجازی. روی شبکه‌های اجتماعی اثر می‌گذارد و حتی روی بازار. اثر کوتاه‌مدت دارد اما می‌تواند منافع بلندمدت هم داشته باشد. با تمام مشکلات و ضعف‌های اخیر کریستیانو رونالدو، همچنان از این جهت قدرتمند است. سه‌شنبه گذشته توجه رسانه‌های جهان از مراسم تشییع جنازه پله در برزیل به یک کنفرانس خبری پر از جمعیت در ریاض معطوف شد. رودی گارسیا مربی النصر با لبخند گفت: «باید بگویم از این جمعیت شگفت‌زده شده‌ام. معمولاً سه یا چهار خبرنگار برای صحبت‌های بعد از بازی می‌آیند.» این بار در مرسول پارک صندلی خالی نبود. همه می‌خواستند در نخستین صحبت‌های رونالدو بعد از انتقال پر سر و صدایش به خاورمیانه حاضر باشند. یک بار به جای عربستان سعودی گفت آفریقای جنوبی اما این شاید بهترین عملکرد رونالدو در چند ماه اخیر بود، همه چیز سر جایش بود، به درستی از اثرگذاری روی نسل بعد گفت و همچنین نگاه‌ها به عربستان. او دستمزد فوق‌العاده خود را توجیه کرد و اینکه از باشگاه‌های بزرگ در سراسر جهان پیشنهاد داشته اما همه را به خاطر النصر رد کرده. او البته گفت به اظهارات دیگران درباره این انتقال اهمیتی نمی‌دهد و مورد تحسین حاضران قرار گرفت. در هنگام خروج همه درخواست سلفی داشتند. این رفتار از خبرنگاران جای بحث دارد اما هیجان النصر و کل فوتبال عربستان کاملاً قابل درک است.

تأثیر در ایتالیا
چهار سال قبل چنین چیزی را در ایتالیا تجربه کردیم. آن موقع «اثر رونالدو» همه جانبه بود. کافی بود سرت را از پنجره بیرون کنی و پسر بچه‌هایی که موی سرشان را CR7 درآورده بودند، ببینی که پیراهن یوونتوس را به تن داشتند. شبکه‌های تلویزیونی از «معامله قرن» صحبت می‌کردند.
همه روزنامه‌ها در همه جای ایتالیا به او می‌پرداختند. اثر رونالدو زودتر از همه به صورت آنلاین احساس شد. در فاصله 24 ساعت بعد از این انتقال، حساب‌های یووه در شبکه‌های اجتماعی مختلف بیش از 2/2 میلیون افزایش فالوئر داشت. این آمار در 18 ماه بعدی به تدریج افزایش یافت. پیراهن شماره 7 در قفسه فروشگاه‌ها نمی‌ماند، انتقال او به پیراهن باشگاه اعتبار بخشیده بود.
فقط شش ماه بعد از آمدن رونالدو به تورین، بیانکونری یک قرارداد پیشرفته و هفت ساله با آدیداس بست به ارزش 357 میلیون یورو که دو برابر قرارداد قبلی بود. در نوامبر 2019 باشگاه همکاری‌اش با اسپانسر پیراهن، جیپ را با 42 میلیون یورو تمدید کرد که 25 میلیون یورو از قبلی بیشتر بود. اما به قول مارکو بلیناتزو، نویسنده کتاب «پایان فوتبال ایتالیا» هزینه‌های یوونتوس هم بیشتر شد و در اولین سال حضور رونالدو در یووه، با وجود افزایش 150 میلیون یورویی درآمدها، 40 میلیون یورو ضرر کردند. یووه در راهی افتاده بود که بازگشت نداشت. باید برنده می‌شدند اما این اتفاق نیفتاد با آنکه اثرگذاری رونالدو به بیرون از زمین محدود نبود و او راحت گل می‌زد.

شکست یک پروژه
اما پروژه ورزشی و اقتصادی باشگاه شکست خورد. شیوع کرونا نقش مهمی داشت و یووه میلیون‌ها یورو درآمد روز بازی را از دست داد ضمن اینکه کووید 19 ماهیت شکننده چهارچوب اقتصادی باشگاه را عیان کرد. برای تعادل بخشیدن به هزینه و درآمد، اشتباهات محاسباتی و جذب زیادی مرتکب شدند که هنوز هم تاوانش را می‌دهند. جدایی رونالدو در سال 2021 و انتقال به منچستریونایتد کمی از بار اقتصادی باشگاه را کم کرد و این بهترین تصمیم برای هر دو طرف بود. حالا چرا تجربه تلخ رونالدو در یوونتوس به عربستان سعودی مربوط است؟ چون اگرچه تفاوت‌های معناداری وجود دارد اما اهداف مشابهی به چشم می‌خورد. آندره‌آ آنیلی اعتراف کرد ملاحظات مالی در خرید او مورد توجه قرار گرفته.

قمار بزرگ
او قمار بزرگی کرده است. این خطر وجود دارد که یک بازیکن کم اهمیت در خاورمیانه شود. همانطور که جام جهانی 2022 نشان داد، اثرگذاری ورزشی او رو به افول است و این روی «اثر رونالدو» هم تأثیر می‌گذارد. یادمان نرود، وقتی به یوونتوس رفت، امثال نیمار از بازگشت سری A به روزهای اوج گفتند اما این اتفاق نیفتاد. رونالدو یکی از بهترین‌های تاریخ است و یک غول مالی اما معجزه نمی‌کند و نتوانست یک نفره لیگی را احیا کند که چندین دهه با سوءمدیریت مواجه بوده. او چند هفته بعد از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر قرارداد جدید تلویزیونی به تورین آمد و فوتبال ایتالیا از اقامت سه ساله او در تورین هم نتوانست بهره لازم را بگیرد.
البته عربستان مشکل تبلیغات ندارد و می‌تواند پول خیلی بیشتری برای برجسته کردن عملکرد او در لیگ خرج کند. اما اعتبار و استاندارد این لیگ به مراتب پایین‌تر از سری A است ضمن اینکه صحبت‌هایی از آمدن لوکا مودریچ و انگولو کانته به النصر هم مطرح شده و این یعنی قرار است عربستان یکی از جذاب‌ترین مقصدها برای بهترین بازیکنان جهان تبدیل شود.
در نهایت، موفقیت این انتقال به گل‌ها و جام‌ها بستگی ندارد، بلکه هدف اصلی میزبانی عربستان در جام جهانی 2030 است و رونالدو قرار است نگاه مثبت نسبت به عربستان در فاصله دو سال مانده تا رأی‌گیری ایجاد کند. رونالدو خودش گفت: «من از فرصت توسعه این باشگاه و حضور در این کشور هیجان‌زده‌ام، می‌خواهم نگاه‌ها به عربستان و فوتبالش را تغییر دهم.»
ما منتظریم تا قدرت واقعی «اثر رونالدو» را تماشا کنیم.

برای نسل‌های آینده
النصر البته این مهاجم را برای دلایل مالی نیاز ندارد اما آنها به برند رونالدو چشم دوخته‌اند. مصلی المعمر رئیس النصر اعتراف کرده این توافق فقط جنبه فوتبالی ندارد و قرار است موفقیت‌های بیشتر برای باشگاه، ورزش عربستان و نسل‌های آینده به همراه داشته باشد. رونالدو حتماً اعتبار لیگ عربستان را بالا می‌برد و الهام‌بخش بچه‌ها در سراسر خاورمیانه خواهد بود اما باید دید این اثرگذاری تا چه حد است. در عصر اینفلوئنسرها، النصر یکی از شاخص‌ترین آنها را جذب کرده است. خیلی از جوان‌ها امروزه فوتبالیست‌ها و نه باشگاه‌ها را دنبال می‌کنند و هیچ‌کس در جهان به اندازه رونالدو دنبال کننده ندارد. در عین حال، او توانسته توجه‌ها را به عربستان جلب کند اما حفظ این توجه سخت‌تر است.
او می‌گوید به دنبال رکوردهای بیشتری در لیگ عربستان است، بعد از آنکه اروپا را قبضه کرده اما بعید است گلزنی‌های او اهمیت سابق را داشته باشد. درست مثل کنفرانس خبری سه‌شنبه، بازی‌های اول او توجه زیادی را از خارج از عربستان جذب می‌کند اما احتمالاً ادامه نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا