اسلایدسیاسی

نبود ماشین آلات معدنی گلایه جدی معدن داران است/ باید جلوی خام فروشی معادن را بگیریم

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بارز نیوز؛ درباره چالش‌های موجود در حوزه ماشین آلات معدنی در کشور گفت: ما در معادن مشکلات زیادی داریم، یکی از آن چالش‌ها و مشکلات اساسی در حوزه معادن نبود ماشین آلات و زیر ساخت‌های مناسب در حوزه معدن است. هم اکنون با هر معدن داری که صحبت بکنید یکی از گلایه‌های جدی آن‌ها این است که آن‌ها نمی‌توانند ماشین آلات معدنی را با توجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی به کشور وارد کنند.

وی در ادامه افزود: تقریباً تمام ماشین آلات معدنی وارداتی هستند به همین دلیل قیمت این ماشین آلات فوق العاده افزایش پیدا کرده و خیلی از معادن نتوانسته و نمیتوانند نسبت به تامین ماشین آلات مورد نیاز خود اقدام کنند.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: این موضوع عملاً امکان رقابت ما در حوزه معدن در تمام دنیا را سلب می‌کند. معدن داری که با هزینه‌های بالا، تکنولوژی قدیمی و ماشین آلات فرسوده کار استخراج و فرآوری از معادن را انجام بدهد. طبیعتاً تفاوت بین آن و معدن داری که به راحتی ماشین آلات با تکنولوژی روز در اختیارش است و به فعالیتش ادامه می‌دهد تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر دارند.

نخعی در ادامه افزود: بنابراین از ابعاد مختلف از ظرفیت معادن خود به درستی نمی‌توانیم استفاده کنیم. خیلی از ظرفیت‌ها به دلیل نبود ماشین آلات معدنی به اندازه کافی، متاسفانه بلا استفاده باقی مانده است. دوم اینکه این رقابت‌پذیری در حوزه معدن را نسبت به کشور‌های دیگر از ما سلب کرده و کاهش داده، بنابراین این اقدام مجلس برای واردات ماشین آلات معدنی اقدام خوب و رو به جلویی بود که برای تامین ماشین آلات معدنی به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های معدنی کمک کند تا بتواند این خلاء‌ها را پر کند. انتظار داریم که دولت از این فرصت به وجود آمده به نحو احسن استفاده کنند. البته شنیده می‌شود که در تعرفه‌های گمرکی در حال حاضر شرایطی وضع کرده‌اند که مغایر با روح قانون مصوب مجلس برای واردات ماشین آلات است.

نوشته های مشابه

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: امیدواریم که دولت این حساسیت‌ها را درک کند و به نحو احسن از این ظرفیت‌ها و از فرصت به وجود آمده استفاده کند.

نخعی افزود: دولت و وزارت صمت برای رفع مشکل فرسودگی ماشین آلات معدنی می‌تواند از این فرصتی که مجلس ایجاد کرده و مجوزی که داده شده استفاده کنند. البته باید نسبت به کاهش تعرفه گمرکی واردات ماشین آلات و همینطور قطعات آن‌ها اقدام شود، علاوه بر این بهتر است به معدن داران تسهیلات نیز داده شود، بهترین حالت این است که حمایت از بخش معدن را به صورت مشروط و دقیق انجام دهیم.

نخعی در توضیح حمایت مشروط و دقیق از معادن گفت: حمایت مشروط یعنی اینکه ما در بازه زمانی مشخص مثلاً ۵ سال شرایطی را به وجود بیاوریم، مثل تسهیلات کاهش تعرفه گمرکی یا امکان واردات ماشین آلات برای معادن که به عنوان مثال میزان برداشت یا کار اکتشافی که در معادن در حال انجام است از یک مقداری بالاتر برسد به عبارتی به دو یا سه برابر وضعیت موجود ارتقا پیدا کند به طور کلی معتقد به حمایت از معادن هستیم، اما حمایت‌های مشروط و زمان دار.

وی افزود: با این شیوه به هدف مشخصی در انتهای کار دست پیدا میکنیم. یکی از راه‌های حمایت از این معادن استفاده از برنامه هفتم توسعه است و انتظار ما از دولت این است که در بخش معدن در برنامه هفتم پیش‌بینی‌های دقیقی را داشته باشند، تا در پایان برنامه هفتم توسعه اهدافمان تحقق پیدا کرده باشد و حمایت‌ها نیز مشروط بر تحقق این اهداف باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی ادامه داد: تولید کننده داخلی در این چند سال برخی از ماشین آلات معدنی را تولید می‌کردند، اما این تولد تکافوی نیاز ما را نمی‌کرد. به همین دلیل است که می‌گوییم حمایت‌ها باید مشروط باشد. در چند سال گذشته حمایت از تولید داخل در حوزه ماشین آلات معدنی انجام دادیم و برای اینکه به هپکو کمک شود واردات ماشین آلاتی معدنی ساخت خارج را ممنوع کردیم.

نخعی گفت:، اما واقعا ماشین آلات تولید شده در این کارخانجات با قیمتی به فروش می‌رسد که تفاوتی با قیمت ماشین آلات خارجی ندارد و قیمتی بالاتر از ماشین آلات خارجی نیز دارد. شرایطی را داریم که معدن داران می‌دانند اگر ماشین آلات معدنی دست دوم خارجی به کشور وارد کنند هم کیفیت و هم قیمت مناسب تری، نسبت به محصول داخلی دارد و می‌تواند دو الی سه برابر ماشین آلات ساخت داخل کار کند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: حمایت‌ها از تولیدکننده داخلی باید مشروط باشد، وقتی ممنوعیت واردات ایجاد میکنیم تا از تولید داخلی حمایت کنیم صنعت داخل هم نباید از شرایط موجود سوء استفاده کند و قیمت‌ها را چندین برابر کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه توضیح داد: واردات ماشین آلات معدنی خارجی ارزآوری بالایی برای کشور دارد، زیرا هر چه بتوانیم معدن دار را تقویت کنیم تا بتوانیم بازار‌های خارجی بیشتری را به دست بیاوریم به همان نسبت ارز بری در کشور افزایش می‌یابد.باید جلوی خام فروشی معادن را بگیریم و در حال حاضر این خام فروشی میزان خیلی بالایی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا