اسلایدسیاسی

حذف یارانه پنهان به نفع قشر ضعیف است

سالانه در ایران حداقل هزار هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به بخش‌های مختلف از جمله انرژی کالاهای اساسی با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر پرداخت می‌شود.

دولت‌ها معمولا دو نوع یارانه به مردم پرداخت می‌کنند؛ یکی یارانه آشکار است و دیگری یارانه پنهان است.

یارانه آشکار همان مبالغ نقدی مثل یارانه نقدی، یارانه معیشتی یا یارانه کروناست که ماهانه به حساب مردم واریز می‌شود. 

یارانه بنزین، آب، برق و دارو نیز یارانه‌ پنهان هستند که دولت روی برخی از کالاها می‌پردازد تا آن کالاها ارزانتر به دست مردم برسد.

نوشته های مشابه

اما به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه جهت تولید مجلس، واقعیت این است که اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمترین سهم را از این یارانه‌ها دارند و اقشار ثروتمند و مرفه جامعه هستند که بیشترین بهره و استفاده را از این یارانه می‌برند.

محسن زنگنه همچنین گفت: طبیعی است که شفاف شدن یارانه‌ها به نفع اقشار ضعیف جامعه است اما اگر شفاف شدن یارانه‌ها و حذف یارانه‌های پنهان به‌درستی اجرا نشود نه تنها کمکی به اقشار ضعیف جامعه نمی‌کند بلکه موجب وارد آمدن فشار بیشتر به این قشر می‌شود.

به گفته هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد، رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار، معادل ۱۴۰۰هزار میلیارد تومان است که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه ۴۵هزار تومان است.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهت تولید مجلس همچنین درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: این قانون بسیار خوبی است اما عدم نگاه جامعه به این قانون و تکه تکه کردن آن و همچنین نگاه بخشی به این مصوبه در حوزه اجرا باعث شد تا ما را از هدف اصلی‌ خود برای اجرای این قانون دور کند.

طبق این قانون بنا بود تا قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود و منابع حاصل از این آزادسازی قیمت‌ها به اقشار ضعیف جامعه تخصیص یابد.

اما به گفته محسن زنگنه در این چند سال مشاهده شد که حامل‌های انرژی گران شد و در عین حال منابع حاصله به دست اقشار ضعیف جامعه نرسید لذا اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها فشار بیشتری را به اقشار ضعیف جامعه وارد کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا