چگونه از واحدهای صنفی متخلف شکایت کنیم؟
از واحدهای صنفی متخلف بابت گرانفروشی، کمفروشی، درج نکردن قیمت، صادرنکردن صورتحساب (فاکتور)، احتکار و… میتوان به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کرد که این کار با راهاندازی سامانه الکترونیکی طرح و پیگیری شکایات سازمان تعزیرات حکومتی سریعتر و سهلتر شده است.
به گزارش بارز نیوز، احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات در مراسم افتتاح سامانه الکترونیکی طرح و پیگیری شکایات سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه ۲ راهبرد اصلی برای تحول سازمان تعزیرات تسهیل «دسترسی مردم به خدمات تعزیرات» و «هوشمندسازی این سازمان» است گفت: در راستای این دو راهبرد، اقدامات خوبی صورت گرفته که یکی از این اقدامات همین سامانه طرح شکایات سازمان تعزیرات است. با رونمایی سامانه جدید قرار است به محض ورود شکایات به سامانه، این شکایات به شعبه رسیدگیکننده ارجاع و تمام اقدامات و رسیدگیها از طریق پیامک به شاکی اطلاع داده شود و مردم بتوانند شکایات خودشان را از طریق موبایل ثبت کنند. همچنین شهرونان به محض تماس با ۱۳۵، لینکی به صورت پیامک دریافت میکنند تا شکایات خود را ثبت کنند البته مردم حتما باید فاکتور خرید و پروانه کسب واحد صنفی را نیز بارگزاری کنند.
با توجه به توضیحات رئیس سازمان تعزیرات، برای شکایت از واحدهای صنفی متخلف باید نام و نشانی واحد صنفی، فاکتور خرید کالا یا فیش و رسید پرداختی که نشان دهد از آن واحد صنفی خدمت یا کالایی دریافت کردید را در سامانه تعزیرات بارگزاری کنید.
به طور کلی، ثبت شکایت و گزارشات اعلامی اشخاص در سامانه ارتباطات مردمی (۱۳۵) به دو روش به شرح زیر امکانپذیر است:
۱- روش اول (مستقیم): ثبت شکایت توسط شاکی (از طریق گوشی تلفن همراه یا رایانه)
در این روش پس از تماس با شماره ۱۳۵ و انتخاب کلید شماره ۱، لینک سامانه ۱۳۵ به شماره تلفن همراه اعلامی ارسال و شخص پس از دریافت لینک t۱۳۵.ir یا tazirat۱۳۵.ir میتواند مستقیما اقدام به ثبت شکایت خود نماید.
همچنین شهروندان میتوانند مستقیما جهت ثبت شکایت/گزارشات اعلامی در سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی به یکی از دو آدرس t۱۳۵.ir یا tazirat۱۳۵.ir مراجعه کنند.
۲- روش دوم (غیرمستقیم): ثبت شکایت توسط اپراتور سامانه ۱۳۵
در این روش پس از تماس با شماره ۱۳۵ و انتخاب کلید شماره ۲، ارتباط شاکی با اپراتور سامانه برقرار میشود و اپراتور نسبت به ثبت شکایت اعلامی اقدام میکند.
مراحل ثبت شکواییه
ثبت شکواییه در سامانه شامل ۵ مرحله میباشد.
ابتدا از منوی اصلی گزینه ثبت شکواییه را انتخاب نمایید
گام اول: اطلاعات اولیه
مراحل ثبت اطلاعات اولیه شکواییه به شرح زیر انجام میشود:
۱- در قسمت «استان»، استانی که تخلف در آن صورت گرفته را انتخاب کنید.
۲- در قسمت «شهر»، شهری که در آن تخلف صورت گرفته را انتخاب کنید.
۳- در قسمت «تخلفات»، تخلف مورد نظر را انتخاب کنید. (انتخاب بیش از یک تخلف مجاز است)
۴- در قسمت «موضوع شکایت»، چنان چه تخلف مورد نظر جزو موارد قابل انتخاب نبود باید عنوان تخلف را یادداشت کنید.
۵- در قسمت «شرح شکواییه»، توضیحاتی در مورد شرح شکایت مورد نظر را یادداشت کنید.
۶- در قسمت پایین صفحه لازم است «کد امنیتی» را وارد کنید.
۷- در نهایت با استفاده از گزینه «بعدی» وارد مرحله مشخصات شاکی شوید.
نکته: پر کردن اطلاعات جداولی که با رنگ قرمز مشخص شده است، الزامی است.
گام دوم: مشخصات شاکی
مراحل ثبت مشخصات شاکی/ شکات به شرح زیر است:
۱- وارد کردن مشخصات شخص یا اشخاص شاکی که شامل نام، نام خانوادگی و شماره ملی و… است.
۲- با استفاده از گزینه «اضافه کردن به لیست شکات» اطلاعات را ثبت کنید.
۳- با استفاده از گزینه «بعدی» وارد صفحه مشخصات متهم میشوید.
گام سوم: مشخصات متهم
مراحل ثبت مشخصات متهم/متهمان به شرح زیر است:
۱- در قسمت «نام واحد صنفی»، نام مغازه یا فروشگاه ثبت شود.
۲- در قسمت «نشانی واحد صنفی»، نشانی مغازه یا فروشگاه را ثبت کنید.
۳- با استفاده از گزینه «اضافه کردن به لیست شکات»، اطلاعات را ثبت کنید.
۴- با استفاده از گزینه «بعدی»، وارد صفحه بعدی ثبت شکایت میشویم.
گام چهارم: پیوست
۱- در قسمت «پیوست»، انتخاب تصویر هرگونه مدرک مبنی بر خرید از آن واحد صنفی اعم از عکس واحد صنفی، فاکتور کالا، فیش/رسید پرداختی و… را بارگذاری کنید.
۲- با استفاده از گزینه «اضافه کردن به لیست»، اطلاعات را ثبت کنید.
نکته: در زمان پیوست مدارک توجه کنید که مجموع حجم فایلهای بارگذاری شده بیش از ۶ مگابایت نباشد.
گام پنجم: خلاصه شکواییه
در این صفحه خلاصهای از شکواییه شامل موضوع شکایت، شرح شکواییه و اطلاعات شاکی/ شاکیان و متهم/متهمان نمایش داده میشود.
1- در صورتی که شکواییه مورد تایید باشد، تیک «خلاصه شکواییه مورد تایید من است» را فعال میکنیم.
2- در نهایت، گزینه «پذیرش نهایی» جهت ثبت شکواییه را انتخاب میکنیم.
.