قرارداد راهبری بزرگ‌ترین خط لوله اتیلن جهان امضا شد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی “استاک”، قرارداد بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری خط لوله اتیلن غرب به‌عنوان نخستین قرارداد در نوع خود که شامل خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار در صنعت نفت است با حضور «بهزاد محمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «منوچهر محمدی» مدیرعامل شرکت اویکو، «عبدالحسین بیات» قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تعداد دیگری از مدیران نفتی به‌صورت یکپارچه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تابستان ۱۳۹۹ و پس از واگذاری خط لوله اتیلن غرب به این شرکت، ضمن تداوم توسعه هم‌سو با وظایف حاکمیتی خود و به‌منظور حفظ و گسترش سرمایه‌های ملی و زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی مناقصه برگزار کرد که سرانجام شرکت اویکو مردادماه امسال به‌عنوان پیمانکار بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری این خط لوله ملی مشخص شد.

خط لوله اتیلن غرب باوجود اینکه از سوی دولت ساخته شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید، هم‌زمان با واگذاری مجتمع‌های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری نهادهای نظارتی و دیگر مبادی ذی‌ربط از سال ۱۳۹۷، به‌منظور صیانت از بیت‌المال، تلاش کرد ضمن ایجاد رابطه منطقی و شفاف مالی با بخش خصوصی، وظیفه بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری این خط لوله را به‌عهده گیرد.

برون‌سپاری تولید در صنعت نفت شکل بگیرد

«منوچهر طاهری» مدیرعامل شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو) نیز در این مراسم با بیان اینکه خط لوله اتیلن غرب از پنج فرهنگ مختلف کشور عبور می‌کند، افزود: شرکت اویکو در زمینه راه اندازی، تعمیر و نگهداری پیشینه طولانی دارد.

وی ادامه‌داد: مهمترین اقدامات این شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، فازهای ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۱ و پالایشگاه‌های هفتم و هشتم، راهبری میدان نفتی آزادگان شمالی و غیره بوده است.

طاهری با بیان اینکه اغلب کارفرمایان تمایل و جسارت برون‌سپاری راه اندازی و بهره‌برداری طرح‌های خطوط لوله و خطوط انتقال را ندارند، گفت: این نخستین مورد در زمینه خطوط لوله است.

وی با بیان اینکه تولید پایدار بسیار مهم است، اظهار داشت: این مدل قراردادها به دلیل کوتاه‌مدت و حجمی بودن به اهداف تولید پایدار نمی‌رسد و رفت و آمد پیمانکاران اجازه فعالیت های زیرساختی را نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت اویکو ابراز امیدواری کرد: بحث برون‌سپاری تولید نیز در بین کارفرمایان صنعت شکل بگیرد و شاهد آن باشیم و در این راه به دنبال مدل قراردادی هستیم تا با این مضمون تدوین شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا