حذف «سهراب مرادی» از شایعه تا شائبه

داستان اعزام ورزشکاران دسته ۹۶ کیلوگرم ایران به بازی‌های المپیک توکیو در حالی هنوز نقل محافل است که برخی باور دارند فدراسیون عمدا نام دارنده مدال طلا المپیک ۲۰۱۶ ریو را از لیست اعزام خارج کرده است. استناد این منتقدان هم به نامه‌ای است که از سوی نهادهای بین‌المللی ورزشی به فدراسیون ارسال شده و در آن نام سهراب مرادی به عنوان یکی از شانس‌های حضور در المپیک دیده می‌شود.

این نامه بنا به ادعای برخی از ورزشی نویسان توسط فدراسیون وزنه‌برداری پنهان تا مرادی از لیست اعزام خط بخورد. اما واقعیت داستان چیست و پنهان‌کاری فدراسیون کجا و چه زمانی رخ داده است؟

سهراب مرادی و کیانوش رستمی در دسته ۹۶ کیلوگرم از امیدهای اصلی اعزام ایران به المپیک توکیو و مدعیان کسب مدال طلا بودند اما عملکرد این ۲ ورزشکار در مسابقات گزینشی المپیک موجب شده بود تا دارندگان مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو نتوانند عملکرد مناسبی در جدول دسته ۹۶ کیلوگرم داشته باشند و در نهایت امتیازات پایینی را از آن خود کردند. سهراب مرادی در این جدول ۳۰۸۹ امتیاز  و کیانوش رستمی نیز ۳۰۱۴ امتیاز کسب کردند.

این امتیازات موجب شده بود تا آنان با شیوه جدید کسب سهمیه شانسی برای حضور در توکیو نداشته باشند. براساس اعلام فدراسیون بین‌المللی پس از برگزاری ۶ گزینشی المپیک در یک دوره زمانی ۱۸ ماهه هشت نفر برتر هر دسته و ورزشکاران برتر قاره‌ها سهمیه المپیک را کسب خواهند کرد.

با وجود آنکه مرادی و رستمی ۲ مدعی کسب مدال طلا در المپیک توکیو بودند اما نتوانستند در گزینشی‌ها عملکرد خوبی داشته باشند و امتیازات آنان در این دسته کار را به دقیقه ۹۰ و  مسابقات قهرمانی آسیا که فروردین ماه در ازبکستان برگزار شد، کشاند. این رقابت‌ها آخرین شانس آنان بود که آن را هم به راحتی از دست دادند. البته بعد از مسابقات تاشکند، سهراب مرادی به گزینشی کلمبیا اعزام شد اما به خاطر مصدومیت نتوانست امتیازی کسب کند. 

بعد از مسابقات کلمبیا و جمع‌بندی امتیازات فدراسیون بین‌المللی در نامه‌ای وزنه‌برداران شانس کسب سهمیه را به کشورهای مبدا معرفی کرد. ایران در سه دسته ۹۶، ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم شانس کسب سهمیه داشت و فدراسیون بین‌المللی نیز نام سهراب مرادی، علی هاشمی و علی داودی را برای اعزام به توکیو به ایران اعلام کرد.

اما آیا فدراسیون این نامه را پنهان کرد تا نام مرادی در لیست اعزام قرار نگیرد؟ 

پاسخ به این پرسش نه است؛ زیرا «علی مرادی» روز پنجشنبه (۲۰ خرداد) در گفت و گو با خبرنگار با تایید قرار گرفتن نام «سهراب مرادی» در جمع شانس‌های رسیدن به سهمیه المپیک اظهار داشت: فدراسیون بین‌المللی در نامه‌ای رسمی به ما و کمیته ملی المپیک اعلام کرده است تا برای معرفی ۲ وزنه‌بردار جهت اعزام به توکیو اقدام کنیم. این سه وزنه‌بردار علی داودی، علی هاشمی و سهراب مرادی هستند. این نامه اکنون برای ما ارسال شده و باید با کمک کمیته ملی المپیک برای اعزام ۲ وزن تصمیم لازم را بگیریم. 

رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران درباره احتمال حضور سهراب مرادی در توکیو افزود: شانس سهراب زیاد است و جدول دچار تغییراتی خواهد شد او اکنون پشت سر «رسول‌ بیک‌اف» ورزشکار قرقیز قرار دارد و با ریزش‌های احتمالی جدول دسته ۹۶ کیلوگرم، به احتمال زیاد مرادی سهمیه کسب خواهد کرد. 

اما چرا نام مرادی از لیست اعزام به توکیو خارج و علی هاشمی جایگزین او شد؟ بنا به اعلام فدراسیون جهانی هر کشور هشت سهمیه در وزنه‌برداری برای اعزام به المپیک دارد و این هشت سهمیه در ۲ بخش زنان و مردان به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. سهمیه ایران در این دوره از بازی‌ها به نصف کاهش یافته و در بخش مردان ایران تنها ۲ نماینده می‌تواند داشته باشد و در بخش زنان نیز این عدد به ۲ می‌رسد. البته کاهش سهمیه المپیک به دلیل افزایش تعداد دوپینگ در بین وزنه‌برداران جهان بود که سبب شد کمیته بین‌المللی المپیک تعداد سهمیه وزنه‌برداری را کاهش دهد و برهمین اساس فدراسیون بین‌المللی نیز با توجه به تعداد دوپینگی‌های هر کشور در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ سهمیه المپیک را توزیع کرد.

با این وجود برای ۲ سهمیه مردان ۴ مدعی (داودی، هاشمی، رستمی و مرادی) حضور داشتند که پس از تغییر سیستم گزینشی در اواسط اردیبهشت علی میری و رضا بیرالوند نیز به آنان اضافه شد. اما چه کسانی شانس نخست کسب سهمیه بودند؟

علی داودی با تغییرات جدول دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم از رده چهارم به رده دوم رفت و پشت سر «لاشا تالاخادزه» قرار گرفت. داودی با ۳۷۱۶ امتیاز اکنون در رده دوم قرار دارد.

در دسته ۱۰۹ کیلوگرم نیز علی هاشمی با یک جهش چشمگیر از رده هشتم به رده چهارم رسید و پایین‌تر از «سیمون‌ ماتروسیان»، «اکبر ژورایف» و «تیمور نانیف» قرار گرفت.

داودی و هاشمی با کسب این امتیازات عملا سهمیه خود را قطعی کردند و در جمع هشت نفر برتر دسته ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم قرار گرفتند. 

اما داستان چهار وزنه‌بردار دیگر متفاوت از هاشمی و داودی بود. فدراسیون وزنه‌برداری با خارج کردن نام میری و بیرالوند از جدول دسته ۹۶ کیلوگرم عملا راه را برای مرادی و رستمی باز کرد اما این تدبیر نیز کارساز نشد زیرا بنا به فرمول جدید گزینشی المپیک هشت نفر برتر هر دسته و برترین وزنه‌برداران هر قاره جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند. 

یکی از امیدهای اصلی مرادی برای رسیدن به توکیو کسب عنوان برترین ورزشکار قاره بود که حضور ورزشکار ژاپنی و قرقیز این عنوان را از وی گرفت. مرادی در جدول دسته ۹۶ کیلوگرم که تا این لحظه هم تغییری نکرده با سه هزار ۸۹ امتیاز بعد از رسول بیک‌اف قرقیز در جایگاه دوازدهم قرار گرفت و عملا شانسی برای حضور در المپیک به عنوان برترین ورزشکار قاره در این دسته نداشت زیرا ورزشکاران قطر، کلمبیا، گرجستان، کانادا، بلاروس، ونزوئلا و ژاپن به عنوان هشت وزنه‌بردار سهمیه مستقیم را کسب کرده و ورزشکار قرقیز با سه هزار و ۲۲۸ امتیاز در جایگاه دهم قرار گرفت و عنوان برترین ورزشکار قاره کهن را از آن خود کرد و این همان نکته‌ای بود که علی‌ مرادی در گفت وگو به آن اشاره کرد. 

امید کم فدراسیون و کمیته ملی المپیک برای قرار گرفتن نام سهراب مرادی در جمع مسافران توکیو موجب شد تا این نهادهای ورزشی در نهایت علی هاشمی را جایگزین وی کنند. با حذف مرادی وزنه‌بردار یونانی با سه هزار و ۷۴ امتیاز به رده دوازدهم امد و «پو چن چن» تایوانی نیز سیزدهم شد. با این معادلات عنوان برترین ورزشکار قاره آسیا به رسول بیک‌اف قرقیز رسید و دست مرادی و پو چن چن تایوانی از سهمیه کوتاه ماند. 

این شرایط جدول موجب شد تا فدراسیون و کمیته ملی المپیک ریسک اعلام رد کردن نام مرادی را انجام ندهند، زیرا در صورت ماندن ورزشکار قرقیز در جدول، یکی از سهمیه‌های المپیک ایران از بین می‌رفت و علی داودی تنها نماینده ایران در توکیو می‌شد. البته اینکه سهراب مرادی از وجود نامه ارسالی فدراسیون بین المللی به وزنه‌برداری باخبر بوده خود شائبه‌ای است که فدراسیون باید به آن پاسخ دهد.

شفاف‌سازی در مورد اعزام مرادی و چرایی اعزام نشدن وی به توکیو مقوله‌ای نیست که در یک گزارش خبری آن را جمع‌بندی کنیم، بلکه فدراسیون وزنه‌برداری باید نسبت به آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد تا شائبه‌ها درباره تصمیم این نهاد ورزشی را برطرف کند.

حذف «سهراب مرادی» از شایعه تا شائبه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا