زنان و دختران در کشور ما باید دارای هویت، عزت، و اقتدار باشند/ مشکلات امروز کشور، برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بی توجهی به مشکلات و ضعف ها،کمکی به مردم و آرمان های امام و شهدا نمی کند گفت: مسئولین وتصمیم گیران کشور باید در کنار نقاط قوت و دستاوردهای انقلاب، به نقاط ضعف و آسیب هایی که در جای جای مناطق و محلات این شهر و کشور ریشه دوانده است، توجه کنند.

به گزارش استاک،معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در آیین پویش مردمی آزادی مادران زندانی و گلریزان به مناسبت ولادت حضرت فاطمه ( س) با بیان اینکه شهرداری تهران به عنوان یکی از مهمترین نهادهای عمومی پایتخت در کنار همه ماموریت های بزرگ در ایفای مسئولیت اجتماعی نیز پیشگام است، گفت: در این مقطع تاریخی با وضعیت سخت و چالش های معیشتی و اقتصادی مواجه هستیم، بخصوص در کلان شهرهایی مانند تهران، به دلیل عدم تحقق «سند آمایش سرزمینی»، جمعیت پذیری قابل توجه از اقصی نقاط کشور داشته و همین امر منجر به ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشینی ها شده است.

وی ادامه ادامه داد: همه دولت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی شعارهایی در خصوص تحقق سند آمایش سرزمینی دادند اما این سند که موجب توزیع عادلانه ثروت و امکانات را در اقصی نقاط کشور مبتنی بر ظرفیت های ذاتی هر منطقه می شود، محقق نشد و همین امر منجر به مهاجرت های بی رویه از نقاط مختلف کشور با ظرفیت های فراوان به مراکز استان ها و کلان شهرهایی مانند تهران شد.

سالاری با بیان اینکه در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، اظهار داشت: انقلابی که مردمی ترین انقلاب در قرن معاصر و با مشارکت آحاد جامعه بود، اما جای تاسف است که بعد از چهل سال شاهد این حجم از مشکلات، چالش ها، آسیب های اجتماعی، مشکلات معیشتی و عدم تحقق پذیری آرمان های مقدس انقلاب هستیم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: مسئولین و نظام تصمیم گیری کشور و قوای سه گانه تنها نقاط قوت را می بینند و هر چیزی را دستاورد قلمداد می کنند، آن هم در مقایسه با ۵۰ سال پیش و این در صورتی است که کشورهای دیگر وضعیت خود را با یک سال و حداکثر با ۵ سال پیش خود مقایسه می کنند. باید در کنار نقاط قوت و دستاوردهای انقلاب اسلامی که مهمترین آنها استقلالی است که جمهوری اسلامی ایران در دنیا دارد و از زیر سلطه خارج شده است، به نقاط ضعف و آسیب هایی که در جای جای محلات این شهر و کشور ریشه دوانده است نیز توجه کنیم.

سالاری با بیان اینکه نادیده گرفتن و بی توجهی به مشکلات و ضعف ها،کمک به انقلاب، مردم، آرمان های امام، رهبري و شهدا نیست، اظهار داشت: وضعیت فعلی با این حجم از چالش ها برازنده نظام جمهوری اسلامی، ملت و شهروندان نیست و باید در کنار هم نسبت به حل این مشکلات اقدام کنیم. البته ما در بستر عمومی جامعه دچار مشکلات اساسی و جدی هستیم متاسفانه در این مقطع شاهد این هستیم که در پی مطالبه و مصلحت جمعی و به فکر هم نوعان و شهر و کشور باشیم به دنبال منافع و مصالح شخصی، گروهی، حزبی و جناحی هستیم که به نظر من این مهم ترین عامل چالش ها و مشکلات امروز کشور ما است که یکی از این مشکلات نیز افزایش روزافزون حضور زنان و مادران در زندان هاست.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: چندی پیش در جلسه ای حضور داشتم که گزارشی تکان دهنده از افزایش میزان جرم و حضور زنان در زندان طی سال های اخیر ارائه شد. یکی از پیام های انقلاب اسلامی، عدم وجود نگاه جنسیتی به جامعه ایرانی بود اما ما بعد از 4 دهه مشاهده می کنیم که هنوز به آن آرمان های انقلاب نرسیدیم که هویت، عزت، اقتدار و احترام برای مادران، زنان و دختران در این جامعه قائل باشیم.

سالاری تاکید کرد: کارآفرینی و ایجاد زمینه اشتغال برای آحاد جامعه به خصوص زنان سرپرست خانوار، مهمترین رسالت مدیریت شهری و سایر نهادها است. همچنین فراهم کردن فضای اشتغال برای بساط گستران و دستفروشان که تنها فضاهای عمومی، پیاده راه ها و میدان ها برای آنها باقیمانده که بعضا نگاه سلبی برای استفاده آنها از این فضاها وجود دارد و رسالت مدیریت شهری و سایر نهادها تسهیل شرایط برای این قشر است که خوشبختانه در مدیریت شهری دوره پنجم توانستیم مصوبه ارزشمند «ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون» در شهر تهران را به تصویب برسانیم و مدیران شهری کارهای ارزشمندی در این زمینه انجام دادند که به زودی شاهد تجلی این اقدامات خواهیم بود.

وی در پایان اضافه کرد: لازم است از شهرداری منطقه 5 که با همراهی اقشار مختلف جامعه اقدام به راه اندازی این پویش مردمی ارزشمند مبتنی بر مشارکت اجتماعی فراگیر کرده اند تا بتوانیم در این ایام شاهد آزادی تعدادی از زندانیان زن در شهر تهران باشیم، تشکر و قدردانی کنم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا