با عملکرد دولت هم سانتریفیوژها خالی چرخید، هم سفره مردم روز به روز خالی‌تر شد/ غربگراها ایدئولوژی مقاومت را در مذاکره لحاظ نمی‌کند

به گزارش استاک ،در اوایل دهه‌ی 80 بود که دولت وقت ایران برای توافق بر سر مسائل هسته‌ای کشورمان پا به میز مذاکره با غربی‌ها نهاد که تا سال 84 نیز ادامه داشت، در آن سال‌ها مسئولیت تیم مذاکره کننده بر عهده رئیس جمهور فعلی کشورمان بود که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفتند تا به زعم خودشان غربی‌ها تحریم‌هایی را که علیه ایران اعمال کرده بودند، بردارند، اما جمهوری اسلامی پس از عدم پایبندی غرب به تعهدات خود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد و  پس از این اقدام، سازمان ملل قطعنامه‌هایی را علیه کشورمان در دولت‌های نهم و دهم اعمال کردند.

روند مذاکرات بر سر مسائل هسته‌ای نیز در دولت نهم و دهم همچنان ادامه داشت که در این دوران پیشرفت‌های چشم‌گیری در صنعت هسته‌ای مشاهده شد تا اینکه در سال 92 دولت تدبیر و امید روی کار آمد و  مجددا مذاکرات هسته‌ای را در دست گرفتند که به برجام منتهی شد و در این قرار داد هر کدام از طرف‌های برجامی تعهداتی را پذیرفته بودند که به جز ایران هیچ کدام به تعهدات خود پایبند نبودند و حتی تحریم‌های شدیدتری را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند.

در همین راستا به سراغ فریدون عباسی رفتیم  تا به گفت‌وگو بپردازیم. در کارنامه عباسی، ریاست سازمان انرژی اتمی کشور دیده می‌شود، وی همچنین در حال حاضر نمایندگی مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون انرژی را عهده دار است؛ ضمنا عباسی در اواخر دهه‌ی 80 همزمان با ترور دانشمندانی چون شهید علیمحمدی و شهید شهریاری و احمدی روشن، مورد سوء قصد تروریست‌ها قرار گرفته بود. متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

خانه ملت: چرا عده‌ای در داخل برای رفع مشکلات اقتصادی دائما به دنبال غرب و مذاکره با غربی‌ها هستند؟

عباسی: برخی‌ها در کشور غرب را دشمن نمی‌دانند و از انقلابی‌گری دست برداشته‌اند و همچنین سیاست «نه شرقی نه غربی» را دنبال نمی‌کنند؛ ضمن اینکه غربی‌ها را از چین و روسیه بهتر می دانند، باید توجه شود که چه دیدگاه‌هایی در کشور وجود دارد و چنین مباحثی را در جلسات خصوصی مطرح می‌کنند.

این افراد علوم انسانی غرب را به عنوان هدایت بشر انتخاب کرده و در تصمیم‌گیری‌های داخلی نیز به آن سمت می‌روند و معتقدند که هرچه را غربی‌ها گفته اند باید پیاده سازی کرد، لذا برجام یعنی اینکه در جنگی که به وقوع نپیوسته، شکست خوردند و معاهده خلع سلاح را امضا کردند و  اعلام نمودند مجرم هستیم، پس بیایید ما را مجازات کنید. این اتفاقی است که برای  صنعت هسته‌ای کشورمان افتاده است.

قبیله برجامیان تصور می‌کنند صاحب مملکت هستند

خانه ملت: به نظر شما چرا معاهده برجام با منتقدان زیادی که به دنبال داشت، منعقد شد و نظرات کارشناسان امر را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ نکردند؟

عباسی: قبیله‌ای در کشور  به نام قبیله برجامیان وجود دارد و این‌ها فکر می‌کنند صاحب مملکت هستند و همه چیز اعم از بانک‌ها، پتروشیمی، نفت و … را می‌خواهند و تصور می‌کنند صاحب انقلاب‌ هستند؛ ضمن اینکه عمدتا فرزندان آنها در خارج از کشور به سر می‌برند و البته خودشان نیز در مواقعی در خارج از کشور اقامت و حتی تحصیل کرده غرب هستند.

 چنین تفکری در کشور، غربی فکر می‌کنند و آمریکا را دشمن نمی‌دانند این‌ها در گذشته نیز در دستگاه‌های اجرائی مسئولیت داشته اند که البته در  ابتدا با شعارهای انقلابی روی کار آمدند و به مرور زمان مراودات خارجی و تحصیل  در خارج  از کشور باعث شد دچار دگر دیسی شوند؛ یعنی نظام غرب را پذیرفتند و همه موضوعات اعم از حقوق بشر، انتخابات، و امثالهم در آنجا را مطلوب می‌دانند  و  الگو برداری می‌کنند و به ظرفیت‌های داخل نیز هیچ توجهی توجه ندارند.

خانه ملت: اقتدار برای سیاستمداران هر کشوری قابل فهم و ارزش است در این راستا تیم مذاکره کننده کشورمان چه میزان در مذاکرات هسته‌ای به  اقتدار ملی دقت نظر داشتند؟

عباسی: افرادی که در ابتدای دهه 80 پای میز مذاکره رفتند، همین‌هایی هستند که در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی کشور را در دست دارند، اما آن زمان رئیس جمهور شخص دیگری بوده  و ناگفته نماند که تا حدودی هم به دنبال اقتدار برای کشور بود، علیرغم اینکه بعضی از آقایانی که امروز در قوه مجریه هستند هیچ اعتقادی به اقتدار ملی ندارند؛ زیرا تفکرشان در مدینه النبی نیست؛ بنابراین وقتی حضرت آقا فرمودند« جامعه مدنی که مطرح می‌شود امر خوبی است، اما باید ریشه آن در مدینه النبی باشد و الان نیز به تعبیر دیگری فرمودند «راه حل مشکلات کشور در ژنو، وین و … نیست»؛ لذا این یک پیام بسیار ارزشمند است؛ چرا که  راه حل مشکلات با نگاه به کدخدا رفع نخواهد شد، بلکه این در گرو مقاومت و استقامت اتفاق خواهد افتاد.

 این تفکر عرصه سیاست کشور را عهده دار هستند و در حقیقت  قبیله برجامیان در اجرای تصمیمات کشور،  توسعه غرب را الگو می‌گیرند و آن را اجرا می‌کنند و هیچ نگاهی به الگوی پیشرفت اسلامی ندارند؛ یعنی الگوی توسعه غربگرایان این بوده که فرزندآوری خانواده‌ها بسیار کم باشد و این چنین موضوعاتی را به پیشرفت‌های عمرانی و آبادانی کشور اولویت می‌دهند؛ بالاخره  اکثر قریب به اتفاق دولت‌ها در 40 سال اخیر دست این تفکر بوده، تفکری که یک عده‌ای از آن‌ها سکولار شده اند.

تفکری که در سال 82 پای میز مذاکره رفت، معتقد بودند که کشور نباید در صنعت هسته‌ای پیشرفت کند

خانه ملت: گریزی به  مذاکرات هسته‌ای در اوایل دهه‌ی 80  بزنیم که چرا وارد این پروسه شدیم  و از همه مهم‌تر اینکه به چه دلیل اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفتیم؟

عباسی: غربی‌ها در ادعایی واهی ما را متهم به ساخت سلاح کردند و در گزارشات خود نوشتند که ایران به دنبال ساخت سلاح است، اما این سوال باید پرسیده شود که چرا باید سلاح تولید کنیم؟ جمهوری اسلامی ایران اصلا نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد و ما از مرزهای کشورمان با سلاح‌های متعارف دفاع خواهیم کرد.

تفکری که در  سال 82  به پای میز مذاکره رفت اعتقادش این بود که کشور نباید در زمینه هسته‌ای چیزی برای گفتن داشته باشد و معتقد بودند هر آنچه را که غربی‌ها از ما خواستند دو دستی تقدیم کنیم به همین دلیل اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفتند؛ البته کلمه «داوطلبانه» واژه عجیبی است و بیشتر مصرف داخلی دارد؛ چرا که به غلط می‌گویند داوطلبانه بوده، اما اصل ماجرا این است که طرف مقابل آنها را وادار به پذیرش پروتکل الحاقی کرده و اعلام کرده بود که باید پروتکل الحاقی را بپذیرد تا توافق هسته‌ای صورت بگیرد، اما آقایان اینجا برای اینکه صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند، می‌گویند پروتکل را داوطلبانه پذیرفتند، ولی دم خروس آقایان همان زمانی بیرون می‌آید که غربی‌ها به تعهدات خود در سال 84 عمل نمی‌کنند و رهبر انقلاب فرمودند «همان دولتی که تعلیق‌ها را پذیرفته همان نیز باید آنها را بردارد» چرا چون جامعه از توسعه سیاسی به سمت مقاومت و عدالت سوق داده شده و این جای سوال دارد که  این چه پروتکلی بوده که به محض توقف آن، غربی‌ها علیه ما قعطنامه صادر می‌کنند؛ یعنی به محض اینکه تعلیق‌های داوطلبانه را برمی‌داریم در همان زمان 7 قطعنامه از سوی  شورای حکام و آژانس انرژی اتمی علیه کشورمان صادر می‌شود؛ بنابراین وقتی که پروتکل الحاقی پذیرفته شد، نباید هم ما را چوب بزنند و هم اینکه زندانی کنند. دولت نهم، خرابکاری‌های دولت هشتم را روی دوش می‌کشید، اما با همه این قطعنامه‌ها نیز به پیشرفت هسته‌ای  خود در دولت نهم و دهم ادامه دادیم.

تیم مذاکره کننده می‌خواستند درباره برجام موشکی و منطقه‌ای نیز مذاکره کنند

خانه ملت: پس از منعقد شدن برجام، بحث مذاکرات بر سر نفوذ منطقه‌ای و موشکی نیز مطرح شد. لطفا بفرمائید دلیل طرح چنین مباحثی چه بوده است؟

عباسی: مطمئن هستم که تیم مذاکره کننده ما در هنگامی که برجام را امضا کرده به طرف‌های غربی این قول را داده بود که اگر پس از برجام، تحریم‌ها را تا حدودی بردارند و گشایشی برای ما ایجاد شود، بحث موشکی و نفوذ منطقه‌ای را به مذاکره خواهیم گذاشت، البته آقای رئیس جمهور هم اعلام کردن که برجام  را برای سایر مذاکرات الگو خواهیم کرد. مقام معظم رهبری نپذیرفتند که راجع به اینچنین مباحثی هم مذاکره شود و در برابر این موضوع ایستادگی کردند. از سوی دیگر سخنانی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه ما نیازی به موشک نداریم که البته اینگونه صحبت‌ها پیرامون بی اهمیت جلوه دادن توان دفاعی کشور بسیار جاهلانه است.

غربگرایان مبانی فکری و دیدگاه نظری دارند که می‌خواستند آن را در جامعه پیاده کنند ولی جلوی آنها گرفته شد. بعد از آن نیز طرف مذاکره کننده اعلام کرد مگر قرار بر این نبود که پس از پذیرش برجام، برجام‌های دیگری را امضا کنید؟ اما حالا که این کار را انجام ندادید پس بایستی مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار بگیرد.

خانه ملت: منتقدان برجام می‌گویند که تیم مذاکره کننده کشورمان حتی متن برجام را هم به دقت مطالعه نکرده‌اند، به عنوان یکی از افراد منتقد برجام چه میزان روی اینگونه مباحث صحه می‌گذارید؟ 

عباسی: تیم مذاکره کننده برجام در بحث روابط بین‌الملل آماتور بودند و موضوعات ابتدایی قواعد بین المللی را بلد نبودند و فقط در این حد می‌دانستند که با زبان خود یک خرید را در آن کشورها انجام دهند و باید گفت چیزی از حقوق بین‌الملل متوجه نبودند؛ زیرا اگر بلد بودند زیر بار اینچنین معاهده‌ای که پر از تناقض بوده، نمی‌رفتند و قطعا طرف مقابل، تیم مذاکره کننده ما را به دلیل اینکه ناشی بودن، مورد تمسخر قرار داده است. 

دولتی‌ها اقتدار ملی را نمی‌خواهند

خانه ملت: چرا تیم مذاکره کننده پذیرفتند که “مکانیسم ماشه” در  متن برجام گنجانده شود؟ 

عباسی: دولتی‌ها اقتدار ملی را نمی‌خواهند و می‌گویند چرا ما باید در سوریه بجنگیم و اینگونه تفکری که الان در کشور حاکم است در زمان جنگ نیز  وجود داشته و آن موقع می‌گفتند برای چه جنگ باشد باید آتش بس را اعلام کنیم، اما امام (ره) با مختصات فکری خاصی که داشت، می‌فرمودند« اگر جنگ 20 سال طول بکشد ما ایستاده‌ایم» پس یکی می‌گوید اگر کسی برای کشورش کشته شود زنده است و  دیگری هم سایه جنگ و خطر جنگ را مطرح می‌کند تا آن را ملعبه کار سیاسی کند و این‌ها با هم تفاوت دارند.

 تیم مذاکره کننده  اعتقادی به مقاومت ندارد و می‌گویند هرچه داریم، کنار می‌گذاریم و در جنگی که واقع نشده، شکست خوردند و معاهده خلع سلاح علمی و صنعتی کشور را امضا کردند.

غربگراها ایدئولوژی مقاومت را در مذاکره لحاظ نمی‌کند

خانه ملت: به محض روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه انتقال یافت به چه دلیل این کار صورت پذیرفت؟

عباسی: از اساسی ترین دلایل انتقال پرونده ای هسته‌ای از شورایعالی امنیت ملی به وزارت خارجه این بوده که در وزارت امور خارجه تفکر اصلاح طلب و غربگرا غالب است و استخدام‌های بیش از حدی در دوره روسای جمهوری گذشته کشورمان انجام شده بود و این تفکر  نیز همین افرادی هستند که می‌گویند کشور به صنعت هسته‌ای نیاز ندارد. در حقیقت ظریف گزینه مطلوب آنها محسوب می‌شود، زیرا چهره‌ای اهل لبخند و لابی است  و ایدئولوژی مقاومت را در مذاکره لحاظ نمی‌کند و در مذاکرات از  علوم انسانی غرب الگو برداری می‌کند، اما مقاومت می‌گوید جنگ اگر 20 سال طول بکشد ما ایستادگی خواهیم کرد. این‌ها مخالف حضور  ستاد کل نیروهای مسلح، مجلس شورای اسلامی، وزارت اطلاعات  و امثالهم در مذاکرات بودند و به دنبال این بودند تا یک طیف غربگرا در وزارت امور خارجه مذاکره را در دست داشته باشد.

خانه ملت: شناسایی دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط سرویس‌های بیگانه از چه زمانی شروع شد؟ 

عباسی: دشمن از اوایل  دهه‌ی 80 به دنبال جمع آوری اطلاعات دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده است.

بازدید از دانشگاه‌های کشور  به دلیل وادادگی تیم  مذاکره کننده بود

خانه ملت: پس از منعقد شدن برجام طرف‌های غربی درخواست بازدید و بررسی از برخی دانشگاه‌های تراز اول کشور را داشتند، آیا این اتفاق رخ داده است؟

عباسی: بازدید از دانشگاه‌های کشور  با موافقت تیم مذاکره کننده و دستگاه اجرائی کشورمان صورت گرفت. زیرا هر آنچه را که غربی‌ها می‌گفتند تیم مذاکره کننده نیز قبول می‌کرد؛ بنابراین  وقتی دانشگاه را بازدید می‌کنند به دنبال  این هستند تا اقتدار ما را زیر سوال ببرند. طرف‌های غربی  با بازدید از دانشگاه‌ها به دنبال این بودند که شاید آثاری از رادیو اکتیو پیدا کنند که البته هیچ نتیجه ای برای آنها نداشت، اما دولتی‌ها فکر می‌کردند برای اینکه به نتیجه ای دست پیدا کنند باید این اجازه را به طرف غربی بدهند. 

اقتصاد مردم را به گروگان گرفتند

خانه ملت: دولتمردان دائما می‌گویند برجام تصمیم نظام بود…

عباسی: نظام به معنای واقعی متشکل از سه قوه اعم از مجلس، دولت، دستگاه قضایی، مردم و رهبر انقلاب است. اما قبیله برجامیان در مذاکرات از همان ابتدا هرچه پیشرفت در تکنولوژی‌های گوناگون که از سال‌های 84 تا 92 داشتیم را به غربی‌ها واگذار کردند؛ البته  این‌ها تئوریسین‌هایی را دارند که در مذاکرات به تیم مذاکره کننده خط می‌دادند ضمن اینکه آقایان تئوریسین، مذاکره کننده اصلی بودند که با آمریکایی‌ها به مذاکره می‌پرداختند.

جامعه را دوقطبی کردند و  اقتصاد و زندگی مردم را به سیاست گره زدند و آن به را به گروگان گرفتند و اعلام کردند یا حرف ما پذیرفته می‌شود و یا اینکه  آشوب در راه خواهد بود به نحوی در خصوص پذیرش برجام شایعه کردند که حتی در روستا هم از این تبلیغات به کار بردند و چون کم آوردند و نتوانستند تحریم‌ها را بردارند به نحوی می‌خواهند قصورات خود را به گردن نظام بی‌اندازند.

 «آقای صالحی» از برنده‌ترین شمشیر برجامیان علیه انقلابیون بود

خانه ملت: ارزیابی شما از ترکیب تیم مذاکره کننده برجام چیست؟

عباسی: باید به این سوال پاسخ داده شود که نقش حسین فریدون در مذاکرات برجام چه بوده؟ و چه تجربه‌ای در حوزه روابط دیپلماتیک داشته؟  یا اینکه چه ماموریتی را  در مذاکرات داشته است و در کجاها تعیین کننده بوده؟ پاسخ به این‌ سوالات بسیار مهم هستند؛ البته ناگفته نماند که باید به سوالات زیادی در این زمینه پاسخگو باشند. مثلا بگویند که چه عواملی برای تیم مذاکره کننده کار می‌کردند که بحث‌های فنی مذاکرات را پیش می‌بردند.

 بنابراین در سازمان انرژی اتمی همه هم نظر نبودند و گاف‌هایی از لحاظ فنی داده شد و باید مشخص شود چه عواملی برای این‌ها کار می‌کردند  و همچنین باید پاسخگو باشند که با دستور چه شخصی سانتریفیوژها را قبل از معاهده برجام جمعکردند. آیا آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی این کار انجام داده است؟ که البته نمی‌خواهم آقای صالحی را تطهیر کنم چرا که یکی از برنده‌ترین شمشیر برجامیان علیه انقلابیون بود و از آن استفاده لازم را در مذاکرات بردند زیرا سابقه اجرایی، حیثت علمی  و  همچنین شناختی که جناح‌های مختلف از او به عنوان یک شخصیت ملایم و دوست داشتنی داشتند، در جهت پیش برد اهداف تیم مذاکره کننده خرج شد.

گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای گام بچه‌گانه بودند

خانه ملت: نظرتان را در خصوص گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای بفرمائید؟

عباسی: اگر توان علمی کشور را بالا ببریم به دستاوردهای مهمی خواهیم رسید و  توسعه صنعت هسته‌ای کشور  برای این بود که همه رشته‌ها رشد کردند و در دانشگاه‌ها اساتید بسیار خوبی داشتیم.

گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای گام های بچه‌گانه ای بودند و در حقیقت گام به شمار نمی‌رفتند. قطعا سخنانی که در خصوص برداشتن گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی دولتی‌ها مطرح شد، بیشتر جنبه داخلی داشت.

خانه ملت: ارزیابی‌تان در مورد حادثه نطنز چه بود؟

عباسی: در نطنز حمله سایبری اتفاق نیفتاده و با توجه به عکس‌هایی که مشاهده کردم، هیچ حمله موشکی صورت نگرفته و اگر کسی مقداری فیزیک خوانده باشد و همچنین متخصص انفجار باشد، متوجه خواهد شد که هیچ حمله‌ای در کار نبوده چرا که جهت‌ها در عکس مشخص است و جهت انفجار به سمت داخل نیست.

شرایط امروز نتیجه گره زدن موضوعات داخلی به خارج از کشور است

خانه ملت: در پایان حرفی اگر مانده بفرمایید؟

عباسی: دولت فعلی از محبوبیت بین مردم برخوردار نیست، زیرا سفره مردم کوچک شده و ارزش پول ملی نیز کاهش یافته و این‌ها را خود مردم نیز می‌گویند؛ در دولت افراد با شخصیت و فکوری وجود دارد، اما در مجموع  به درد عزت و اقتدار کشور در هیچ حوزه‌ای اعم از سیاست، اقتصاد و … نمی خورند و  7 سال کشور را به بطالت بردند زیرا هم سانتریفیوژها خالی چرخید و هم اینکه سفره مردم روز به روز خالی‌تر شد و این فرجام گره زدن موضوعات داخلی به خارج از کشور است. /

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا