اگر قوانین اجرا میشد حمل و نقل عمومی تهران همپای پاریس و لندن بود/ بسیاری از مشکلات حوزه حمل و نقل به دلیل عدم همکاری دولتها بوده است
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر به قوانین حمایتی در حوزه حمل و نقل عمومی عمل میشد امروز سامانههای حمل و نقل تهران همپای شهرهای پاریس و لندن بود.
به گزارش استاک به نقل ازمعاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مراسم آغاز عملیات احداث پایانه مترو آزادگان و توسعه جنوبی خط ۳ مترو با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران، علی امام مدیر عامل شرکت مترو و جمعی از مدیران شهرداری تهران و شورایاران منطقه ۱۸ برگزار شد.
محمد علیخانی در این مراسم با بیان اینکه هرچند این اقدام دیر هنگام بوده ولی باز غنیمت است، گفت: در روزهای اخیر اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل افتاد از قبیل ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی، ورود دستگاه حفار تی بی ام به میدان حضرت عبدالعظیم (ع) و امروز هم بحث توسعه جنوبی خط ۳ مترو را شاهد هستیم که از آن به خطوط آنتنی تعبیر میشود و انشعابی که به منطقه ۱۸ متصل خواهد شد.
علیخانی افزود: با این اقدام دسترسی شهروندان منطقه ۱۸ به مترو میسر میشود و این اقدام جای تقدیر دارد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر میبینید که روند توسعه حمل و نقل عمومی کند است به این سبب است که شهرداری تنهاست و علت اصلی هم عدم همکاری دولت ها بوده است.
علیخانی اظهار کرد: تاکنون قوانین حمایتی متعددی درباره حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا تصویب شده اما عدم اجرای این قوانین سبب کندی روند توسعه حمل و نقل عمومی شده است. به یقین اگر این قوانین اجرایی میشد سامانههای حمل و نقل عمومی تهران همپای شهرهای پاریس و لندن بود.
وی در ادامه با اشاره به برخی از این قوانین، گفت: به عنوان مثال در قانون برنامه ششم توسعه کشور تامین ۲ هزار واگن برای کلانشهر ها مصوب شده بود که اجرایی نشده است. در قانون هوای پاک برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ورود خودروی برقی از محل ماده ۶ این مصوبه پیش بینی شده بود که محقق نشده است. در قانون مدیریت مصرف سوخت از محل صرفه جویی سوخت مقرر بود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص یابد که تا امروز تنها ۱۵۶ میلیارد تومان آن تحقق یافته است.
علیخانی ادامه داد : در قانون هدفمندی یارانهها قرار بود ۳۰درصد درآمدها برای گسترش، بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است، همینطور قوانین دیگر. با این وجود خوشحالیم اقدام خوبی انجام شده است.