سینما

استفاده از ظرفیت انیمیشن برای تربیت درست نسل جدید

بارز نیوز/خراسان رضوی تهیه کننده انیمیشن بچه زرنگ گفت: ما نیز باید مانند تمام دنیا از ظرفیت انیمیشن برای تربیت نسل جدید استفاده ‌کنیم، لذا برای تربیت بهتر باید به سمت الگوهایی غیرقابل خدشه برویم و از آنجایی که تربیت از ترکیب ارتباط با یک الگو شکل می‌گیرد، تلاش می‌کنیم ارتباطی بین بچه‌ها و الگویی که می‌توانند برقرار کنند، ایجاد کنیم.  

حامد جعفری شامگاه سوم خرداد ماه، در حاشیه اکران انیمیشن «بچه زرنگ» در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: می‌گویند مولف کارهای تلویزیونی تهیه‌کننده است، به این معنی که کار از آن‌ها نشات می‌گیرد. در تئاتر می‌گویند کارگردان مولف است، در سینمای رئال نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده را مولفه اثر می‌دانند اما در انیمیشن این موضوع کاملا متفاوت و کمپانی محور است، به این معنی که موضوع مبتنی بر تالیف کمپانی‌ها است.

وی اضافه کرد: مجموعه ما نیز از این موضوع مستثنی نیست. بعد از اینکه شاهزاده رم را ساختیم، تلاش کردیم از تیم علمی کمک بگیریم و اثری شد که با کودکان ارتباط گرفت، در سال ۹۷ پس از انیمیشن فیلشاه در یک کار جمعی ایده‌پردازی بچه زرنگ انجام و فیلم‌نامه آن نوشته شد.

جعفری بیان کرد: هدف ما از این کار ایجاد سرگرمی برای کودکان است تا یک اثر خوب در فضای شاد ببینند. نسل ما با کاراکترهای انیمیشن‌های خارجی رشد کرده است، لذا تلاش داریم کارهایی بسازیم که بچه‌های امروز و نسل‌های بعدی با شخصیت‌های ایرانی رشد کنند.

وی درخصوص سوژه‌یابی انیمیشن‌ها گفت: ایده انیمیشن‌های شاهزاده رم، فیلشاه و بچه زرنگ از سمت مجموعه ما نبوده و ایده‌ای بود که از بیرون به ما پیشنهاد شده است. همانطور که گفتم حوزه انیمیشن حوزه کار جمعی است و تیم‌های مختلف دور هم جمع می‌شویم و یک ایده را پرورش می‌دهیم تا بیشترین ضریب نفوذ را در مخاطب داشته باشد.

تهیه‌کننده بچه زرنگ اظهار کرد: آنچه ما در این حوزه متوجه شدیم این است که هرکاری که ساخته می‌شود یک جهان‌بینی دارد که ناشی از سازندگان آن است. نگاه مذهبی و نگاه مردم ما به موضوعات اخلاقی و اجتماعی یک نگاه کاملا اختصاصی است بر این اساس سعی کرده‌ایم از این فرهنگ الگوبرداری کنیم و در لایه‌های مختلف کار قرار دهیم.

وی با اشاره به توانمندی خوب ایرانی‌ها در ساخت انیمیشن  افزود: در حوزه ساخت انیمیشن در واقع ۸۰ درصد کار شبیه سینماست و به نیروی انسانی احتیاج دارد، نکته مهم این است که توانمندی کشور ما در بخش نیروی انسانی برای انیمیشن‌سازی بالاست. در پروژه‌های مختلف انیمیشن‌سازی دنیا می‌توانیم نام هنرمندان ایرانی را ببینیم و این نشان‌دهنده توانمندی ما در این خصوص است.

جعفری در خصوص اکران بین‌المللی آثار تولیدی در حوزه انیمیشن گفت: اکران‌های بین‌المللی شاهزاده رم در المان، فرانسه، انگلیس، استرالیا، عراق، کویت ، کانادا و چند کشور دیگر صورت گرفت و درامد قابل توجهی هم به دست آوردیم. در فیلشاه هم تلاش کردیم این را به تجربه یک اکران سراسری تبدیل کنیم و توانستیم در چند کشور بزرگ اکران داشته باشیم؛ در مورد بچه زرنگ نیز تلاش می‌کنیم با پخش‌کننده‌های بین‌المللی برای اکران‌های وسیع ارتباط برقرار کنیم.

انیمیشن بچه زرنگ در ۲ نسخه تولید شده است

تهیه‌کننده انیمیشن بچه زرنگ افزود: این انیمیشن در ۲ نسخه تولید شده، یک نسخه برای ایران و کشورهای مسلمان و یک نسخه برای دیگر کشورها. در فیلشاه این تجربه را داشتیم که پخش‌کننده بین‌المللی تغییری در نسخه اصلی ایجاد کرد، بنابراین ترجیح دادیم در این اثر خودمان تغییر و جایگذاری ایجاد کنیم.

جعفری در تشریح دوبله این اثر گفت: ما تلاش داریم در هر مرحله از کار افرادی را اضافه کنیم که بتوانند ارزش افزوده‌ای به اثر اضافه کنند و در فیلشاه دوبله موفقی داشتیم . برای پیشرفت در این حوزه، در بچه زرنگ از تیپ‌سازی استفاده کردیم تا در کنار سرگرم شدن بچه‌ها بزرگترها را نیز جذب کنیم.

تهیه‌کننده بچه زرنگ اضافه کرد: بر این اساس در دوبله اثر از تیپ‌هایی که بزرگترها هم با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند استفاده کردیم مثل ببر مازندران را داشتیم که با لهجه مازندرانی صحبت می‌کند و محیط‌بانی که از لهجه مشهدی استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در بچه زرنگ خط فکری ما این بوده که یک بچه خطا کرده و یک حیوان درنده را به شهر آورده و حالا این بچه انگیزه پیدا می‌کند تا به محل اشتباه باز گردد. این خطا باید دیده می‌شد و در استفاده از هر ابزرای مورد انتقاد قرار می‌گرفتیم به همین دلیل برای اینکه نگاه متعالی داشته باشیم از فرصت استفاده کرده و با توجه به روایت حضرت رضا(ع) در خصوص محیط زیست به این موضوع پرداختیم. اینکه یک جامعه به محیط زیست توجه جدی دارد یعنی در مرحله رشد یافتگی قرار دارد.

جعفری در خصوص ضلع مذهبی این اثر بیان کرد: اگر بخواهیم جامعه را دسته‌بندی کنیم، می‌بینیم در بخش کودک کم کار شده‌ایم؛ لذا با توجه به دغدغه خانواده به این حوزه باید پرداخته شود. سینماتوگراف آدم تربیت می‌کند و ما از ظرفیت انیمیشن برای تربیت نسل استفاده می‌کنیم همان چیزی که تمام دنیا برای تربیت نسل استفاده می‌کنند، لذا برای تربیت نسل بهتر است به دنبال الگوهایی برویم که غیر قابل خدشه است؛ چراکه اگر از الگویی استفاده کنیم که قابل مناقشه باشد عملا در برخی موضوعات به خطا خواهیم رفت، به همین دلیل با توجه به اینکه تربیت از ترکیب ارتباط با یک الگو شکل می‌گیرد تلاش داریم ارتباطی بین بچه‌ها و الگویی که می‌توانند با آن برقرار کنند، ایجاد کنیم.

انتخاب الگوهای غیرقابل خدشه در تولید انیمیشن

جعفری بیان کرد: تلاش ما در همه آثاری که تاکنون ساخته‌ایم این بوده که الگوی غیر قابل خدشه انتخاب کنیم و ائمه معصومین(ع) الگوهای غیر قابل خدشه هستند که توانستیم بین مخاطب و این الگوها ارتباط برقرار کنیم.

وی در خصوص زمان اکران عمومی تصریح کرد:زمان دقیق اکران عمومی بچه زرنگ  هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما به دنبال این هستیم تا در اولین فرصت انیمیشن را برای بچه‌ها اکران کنیم. برای استمرار ارتباط مخاطب با اثر، سریالی در امتداد قصه فیلم درحال تولید است و بعد از اتمام اکران تلاش می‌کنیم سریال را نیز پخش کنیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا