سینما

نزاع ابرقدرت‌‎‌ها در حضور باد

بارز نیوز/اصفهان نمایش «مضحکه در حضور باد» روایتی از فجایع حاصل از نزاع ابرقدرت‌ها است که با لایه‌های از طنز به این موضوع پرداخته و در پردیس هنر اصفهان روی صحنه است.

ایمان جلال، کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با بارز نیوز اظهار کرد: نمایشنامه تئاتر «مضحکه در حضور باد» در سال ۱۳۴۷ توسط بهرام بیضایی نوشته‌شده است، بااین‌وجود به دلیل پرداختن به موضوعات مهم و جهان‌شمولی که بشر هنوز با آن درگیر است، قابلیت پرداخت و اجرا دارد.

او با بیان اینکه داستان این نمایش درباره اتفاقات جهان، نزاع ابرقدرت‌ها و فجایعی است که آن‌ها برای مردم به بار می‌آورند: ادامه داد: «مضحکه در حضور باد» زمانی را روایت می‌کند که همه مردم در پی فاجعه‌ای از دنیا رفته‌اند و به عبارتی، مُرده‌اند و ۲ نفر که نمادی از ابرقدرت‌ها هستند همراه با یک میانجی باقی‌مانده‌اند. آن‌ها در پی ‌شناخت علت وقوع فاجعه و مرگ مردم هستند و درنهایت به این نتیجه می‌رسند که تفنگ مقصر بوده و آن را محاکمه می‌‎کنند، اما با این‌وجود بعد از آن دوباره درگیر می‌شوند و ابتدا میانجی و بعد یکدیگر را به قتل می‌رسانند.

این کارگردان با اشاره به اینکه دنیای امروز هنوز با مشکلات  ناشی از نزاع قدرت‌ها درگیر است، گفت: نمایش «مضحکه در حضور باد» در ژانر کمدی محض نیست، اما مسائل و فجایع را در لایه‌هایی از طنز بیان می‌کند و می‌توان گفت همان‌طور که در عنوان نمایش آمده مضحکه است.

جلال با بیان اینکه نمایش «مضحکه در حضور باد» پیش از اصفهان در تهران و چند شهر دیگر نیز اجرا داشته است، افزود: این نمایش از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان(تالار هنر) مجوز و کمک‌ هزینه دریافت کرد، اما بااین‌وجود فکر می‎کنم به لحاظ تبلیغاتی به حمایت بیشتری نیاز داشت؛ ضمن اینکه پردیس هنر اصفهان تازه تأسیس‌ شده است و ما اولین گروهی هستیم که در آن اجرا داریم و به نظر می‌‎رسد چند ماه طول می‌کشد که این مکان بین مردم شناخته شود و به‌اصطلاح جا بیفتد.

کارگردان نمایش «مضحکه در حضور باد» گفت: نویسنده این نمایش بهرام بیضایی است، کارگردان ایمان جلال، مسعود یزدانبخش مشاور کارگردان و محمد بارانی، محمد پاک‎نژاد و ایمان جلال در این نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند.

به گزارش بارز نیوز، علاقه‌مندان به تماشای نمایش«مضحکه در حضور باد» می‌توانند برای تهیه بلیت به نشانی گیشه ۸ مراجعه کنند. این نمایش تا ۲۲ اسفندماه ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس هنر اصفهان، واقع در خیابان آبشار سوم، بوستان هنر روی صحنه خواهدبود.

انتهای یپام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا