ورزشی

۵ سورپرایز تاریخ جام جهانی

ریحانه اسکندری: فوتبال یکی از عناصر اصلی شگفتی در ورزش است. خلق حماسه ها و اتفاقات دور از باور در مستطیل سبز، همان خاطرات طلایی هستند که هوادران فوتبال نسل به نسل برای هم بازگو می کنند و تاریخ فوتبال را پربار تر می کنند.

در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اتفاقات شگفت انگیز زیادی رقم خورد، از پیروزی عجیب و غریب عربستان مقابل آرژانتین گرفته تا درخشش تیم های آسیایی مثل چین و ژاپن و صعود خیره کننده مراکشی ها. چه کسی انتظارش را داشت مراکش اسپانیا را در یک هشتم نهایی و پرتغال را در یک چهارم نهایی شکست دهد و یکی از پایه های نیم نهایی شود؟ قطعا خوشبین ترین هوادارن مراکشی ها پیش روی تیمشان تا این نقطه را پیش بینی نکرده بودند. ولی اتفاق افتاد، اتفاق افتاد تا یک بار دیگر ثابت شود در فوتبال مسیر اشک ها و لبخندها قابل حدس نیست.

در طول تاریخ فوتبال و جام جهانی تیم های زیادی بودند که مانند مراکش باعث خلق شگفتی شدند و نگاه همه اهالی فوتبال را به سمت خود خیره کردند. تیم هایی که شاید بتوان گفت، ریشه هایشان ناپیدا بود، اما آمدند و ناراحتی هایی عمیق برای تیم ها بزرگ رقم زدند.

کامرون- جام جهانی ۱۹۹۰

قبل از کامرون در سال ۱۹۹۰، تیم های آفریقایی کمتر به عنوان وزنه های اصلی رقابت های جام جهانی در نظر گرفته می شدند.

با این حال، کامرون همه چیز را تغییر داد. در بازی افتتاحیه، آنها با شکست دادن آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی، یکی از شوک های بزرگ جام جهانی را به وجود آوردند و در حالی که در آن بازی رویکردی نسبتاً بی رحمانه از خود نشان دادند بازی که در آن ۲ بازیکن اخراج شدند و بسیار فیزیکی بود.

در دیدار بعدی خود موفق به شکست رومانی شدند و جلوتر، جایی که حتی شانس صعود به نیمه نهایی را داشت، در دیدار با انگلیس در شرایطی که بازی با نتیجه ۱ بر ۱ در حال برگزاری بود، این تیم شگفتی ساز در دقیقه ۸۳ گل دوم را خورد تا بازی را واگذار کند و رویایش نصفه و نیمه باقی بماند.

شاید داستان کامرون در جام جهانی کامل نشد اما چیزی که از این تیم در ایتالیا به یاد می ماند، جنگندگی، مبارزه و پیشروی ستودنی‌اش مقابل قدرت های فوتبال است. تیمی که در نوبت خودش مقابل تیم های باسابقه فوتبال خودنمایی کرد و کار را برای تک تکشان سخت کرد.

۵ سورپرایز تاریخ جام جهانی

بلغارستان- جام جهانی ۱۹۹۴

هریستو استویچکف بلغاری و تیمش موفق شدند در مرحلهٔ یک چهارم نهایی تیم فوتبال آلمان مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهند. در این دیدار هریستو استویچکف موفق به زدن گل اول تیمش شد و گل دوم را هم یوردان لچکوف با یک ضربه سر شیرجه‌ای تماشایی به ثمر رساند تا در نهایت بلغارستان با پیروزی ۲ بر یک به دور نیمه نهایی جام بپیوندد. پس از شکست بلغارستان در نیمه نهایی از ایتالیا در دیدار رده‌بندی به مصاف شگفتی ساز دیگر جام یعنی تیم ملی فوتبال سوئد رفت که این دیدار با نتیجه چهار بر صفر به سود تیم ملی سوئد و یاران مارتین دالین و هنریک لارسن به پایان رسید.

یکی دیگر از اتفاقات خوب و تاریخی که بغارستان رقم زد، آقای گلی هریستو استویچکوف با ۶ گل زده بود. این بازیکن همچنین توپ طلا و توپ برنز جام جهانی ۱۹۹۴ را هم به دست آورد تا کلکسیون درخشش فردی و تیمی بلغارستان کامل شود و این تیم بتواند اتفاقی تاریخی و عجیب را برای بلغارستان رقم بزند.

۵ سورپرایز تاریخ جام جهانی

کرواسی- جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه

کرواسی دقیقاً بدون خیال و برنامه درخشش به فرانسه ۹۸ سفر نکرد، زیرا کیفیت این تیم درتیم های پایه این کشور مشهود بود، با همه این ها کسی انتظار نداشت این تیم آن قدر خوب ظاهر شود که بتواند به جایگاه سومی جام جهانی شود و این گونه درخشان ظاهر شود.
این تیم با کسب استقلال به عنوان یک ملت در سال ۱۹۹۱، این اولین جام جهانی این تیم بود و آنها مشتاق بودند که تأثیر مثبتی بگذارند. دهند و فوتبال را وسیله قرار دهند.

کرواسی از همان ابتدا قوی ظاهر شد. پیروزی بر جامائیکا و ژاپن در یک مسابقه غیرمنتظره جایگاه آن ها را در دور حذفی محکم کرد. همین پیروزی ها توانست موفقیت آن ها در بقیه مسابقات قابل حدس کند.

داوور شوکر، ستاره آن ها، توپ طلا را در سال ۱۹۹۸ پیش از زین الدین زیدان قهرمان جام جهانی به دست آورد و عملکردهای او برای کروات ها در آن تابستان به او کمک زیادی کرد.

کرواسی سر آخر با ستاره هایش، قدرتش و اراده ستودنی که داشت توانست سوم جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شود.

کرواسی مجموعا در جام جهانی ۱۹۹۸، ۱۰ بازی انجام داد که در نهایت ۵ برد، ۴ مساوی و ۱ باخت در کارنامه خود ثبت کردند. در انتها آن ها ۲۰ گل زدند و ۱۳ گل خوردند که تک تک این آما و ارقام می تواند درخشش غیر قابل پیش بینی و خارج از انتظار این تیم در فرانسه را نشان دهد.

۵ سورپرایز تاریخ جام جهانی

کاستاریکا – جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

کاستاریکا ممکن است در زمان حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ رتبه ۲۸ فیفا را داشته باشد و با انگلیس و ایتالیا – دو تیم برتر جهان و همچنین اروگوئه که در رده هفتم قرار داشت هم گروه شده باشد انتظارات چندانی نسبت به او وجود نداشته باشد، اما این تیم هم از شگفتی سازان تاریخ جام جهانی است.

رتبه پایینی که آن ها در رنکینگ فیفا داشتند، آن هارا تحت تاثیر قرار نداد و باعث نشد آن ها خودشان را از حریفانشان عقب تر بدانند. در بازی اول با اروگوئه با این که در اول با یک پنالتی عقب افتادند در آخر بازی را ۳ بر ۱ پیروز شدند

کاستاریکا در ادامه موفق به شکست ۱ بر ۰ ایتالیا و کسب نتیجه مساوی ۰ بر ۰ مقابل انگلیس شد تا در عین ناباوری راهی مرحله بعدی شود. کاستاریکایی‌ها در مرحله بعدی با یونان تساوی یک بر یک داشتند و در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ پیروز شدند تا تاریخ سازی آن ها ادامه دار شود. در یک چهارم اما در ضربات پنالتی مغلوب هلند شدند تا داستان خود را با غرور به پایان برسانند.

۵ سورپرایز تاریخ جام جهانی

سنگال – جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی- ژاپن

سنگال در بازی افتتاحیه توانست فرانسه مدافع عنوان قهرمانی را با یک گل شکست دهد. این تنها حضور سنگال تا قبل از جام جهانی روسیه در جام جهانی بود که با صعود این تیم به دور دوم همراه شد. این تیم در دور دوم نیز موفق شد سوئد را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهد ولی در یک چهارم نهایی با یک گل مغلوب ترکیه شد تا سالی رویایی در جام جهانی داشته باشد. حضور سنگال در یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۰۲ قطر افتخار بزرگی برای فوتبال سنگال بود.

پاپا بوا دیوپ هافبک تیم ملی سنگال که اولین گل این تیم در جام جهانی ۲۰۰۲ مقابل تیم ملی فرانسه به ثمر رساند، پس از مبارزه‌ای طولانی با یک بیماری در ۴۲سالگی درگذشت.

۵ سورپرایز تاریخ جام جهانی

بیشتر بخوانید:

۲۵۸۲۵۴

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا