ورزشی

شما هم آن مربی برنده نبودید آقای اسکوچیچ!

ایمان گودرزی؛ بدون شک یکی از افرادی که دوست نداشت ایران در جام جهانی نتیجه بگیرد کسی نبود جز سرمربی سابق ملی پوشان؛ دراگان اسکوچیچ! هیچ کس منکر پایان بد او و فوتبال ایران نمی‌شود اما فراموشی هم نداریم، کسی که نان ثبت سریع ترین صعود تاریخ تیم ملی به جام جهانی را خورد و از سرمربیگری در تیم های دسته یک می خواست به تیمکت تیم ملی در جام جهانی برسد پس از اینکه به خواسته‌اش نرسید حالا کاری جز تخریب تیم ملی ندارد. از هر جهت به این داستان نگاه کنیم ماندن اسکوچیچ به تیم ملی کمک نمی‌کرد. شاید اگر در گروهی که استرالیا و ژاپن در آن قرار داشتند ما برای رسیدن به جام جهانی می‎‌جنگیدیم حالا کسی نه آقای اسکوچیچ را می‌شناخت و نه او به خودش جرات می‌داد هر نظری را راجع به تیم ملی ایران پس از ناکامی در قطر بدهد، بیایید پس علیه فراموشی چند داستان را با هم مرور کنیم؛

انتخاب عجیب

در یکی از روزهای سرد بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ بود که اسکوچیج آرام آرام چمدانش را جمع کرد و در آستانه ترک صنعت نفت و ترک ایران بود که یک‌ تماس سرنوشت او را تغییر کرد. اسکو در حالی که بلیط خروج از کشور را گرفته بود، گزینه مربیگری تیم بحران زده ویلموتس شد و دست به قمار بزرگی زد و هدایت این تیم را قبول کرد.

انتخاب اسکوچیچ شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کرد و بسیاری از این انتخاب متعجب شدند و انتقادهای گسترده‌ای علیه فدراسیون فوتبال شکل گرفت. اما فدراسیون بدهکار و در شرایط فوق‌بحرانی که نتوانسته بود رضایت سپاهان برای حضور قلعه‌نویی در تیم ملی را جلب کند، به سراغ گزینه‌ای در دسترس رفت و روی اسکوچیچ ریسک کرد.

در زمانی که اسکوچیچ هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در دست گرفت، تیم ایران برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی نیاز داشت تا در خاک بحرین، دو پیروزی حیاتی برابر تیم ملی این کشور و عراق به دست بیاورد. اسکو ماموریت را انجام داد، در همه‌ بازی‌ها با اختلاف گل و شرایط عالی پیروز شد تا رسانه‌ها و افکار عمومی چاره‌ای جز اعتماد نداشته باشند. از طرفی دست فدراسیون عزیزی خادم برای تغییر سرمربی نیز بسته شد تا ایران با مرد کروات به دور نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی برود.

سریع‌ترین صعود و ثبتی رکوردی تاریخی

اسکوچیچ از همان ابتدا عنصر شانس را همراه خود داشت و در دور دوم انتخابی جام جهانی تیم ملی ایران در گروهی همراه با کره جنوبی قرار گرفت که صعود از آن کار سختی به نظر نمی‌رسید، زیرا تمام مدعیان از جمله استرالیا، عربستان، ژاپن و عمان در گروه دوم قرار گرفتند. این قرعه همراه با بازی‌های خوب تیم ملی و درخشش ستارگانی همچون مهدی طارمی و وحید امیری همراه شد تا روند پیروزی‌های سریالی اسکوچیچ ادامه‌دار باشد و تیم او یکی پس از دیگری رقبا را کنار زند و سریع‌ترین صعود به جام جهانی را ثبت کند.

مصاحبه جعلی؛ اولین حاشیه

هر یک از این پیروزی‌ها برای اسکوچیچ بدون هزینه نبود و او روز به روز بیشتر درگیر حواشی میشد. اولین چالش جدی اسکوچیچ با سوپراستار تیم ملی شکل گرفت، جایی که او درباره تاکتیک پذیری بازیکنان ایرانی در مصاحبه‌ای با رسانه کروات صحبت کرد و مهدی طارمی در توییتی کنایه‌ای به این مصاحبه زد. بر اساس برخی گزارش‌ها اسکوچیچ در آن مصاحبه گفته بود بازیکنان ایرانی تاکتیک پذیر نیستند. البته این مربی کروات بارها این صحبت را تکذیب کرده و ادعا داشته که مصاحبه‌های او به صورت منقطع و اشتباه ترجمه شده و سوتفاهم به وجود آورده است. با این حال همین حواشی کافی بود تا طارمی برای یک فیفادی و دو بازی به تیم ملی دعوت نشود و شکاف بین این دو نفر بیش از پیش باشد. شکافی که روز به روز بیشتر شد و در نهایت مواضع صریح طارمی علیه اسکوچیچ را در پی داشت.

اولین لغزش در سئول

یکی از مسابقات سخت اسکوچیچ که افکار عمومی را نسبت به این مربی بدبین کرد، شکست تیم ملی در برابر کره جنوبی در بازی برگشت مسابقات بود. در واقع می‌توان گفت بازی با کره جنوبی اولین محک جدی اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی بود که حسابی همه را نا امید کرد. از آن مسابقه انبوه انتقادات به سمت اسکوچیچ روانه شد و بسیاری حرف از تغییر سرمربی تیم ملی برای مسابقات جام جهانی زدند. دومین نمایش نا امید کننده اسکوچیچ بازی دوستانه با الجزایر بود، باخت مقابل تیم دوم و حتی سوم الجزایر باعث شد که همه به این اطمینان برسند که کروات، مرد بازی های بزرگ نیست، پس بهتر است از سرمربی تیمی که مقابل انگلیس و نسل طلایی آمریکا بازی کرده صحبتی نکند.

رختکن از دست رفته

آنچه که وجه اسکوچیچ را در بین افکار عمومی از بین برد و اغلب ایرانی‌ها را علیه او ساخت نه شکست در سئول بود و نه نمایش افتضاح برابر الجزایر در یک بازی دوستانه؛ بلکه رختکن و سیستم مدیریتی بازیکنان بود. پس از قرعه‌کشی جام جهانی، اسکوچیچ در یک روند چند ماهه تغییر کرد، مصاحبه‌های عجیب، برخوردهای غیر حرفه‌ای و اظهار نظرات نسنجیده باعث شد تا او کنترل بازیکنانش را از دست دهد. از طرفی ضعف ماجدی و استیلی در کنترل این اتفاقات نیز مزید بر علت شد تا یار کشی علیه اسکوچیچ در رختکن تیم ملی آغاز شود. تیم ملی که از اردوی کانادا محروم شد، در گرمای قطر به دوحه رفت و نتوانست بازی دوستانه مناسبی داشته باشد. ترکش‌های این اردو انقدر زیاد بود که به مصاحبه‌های بازیکنان، پست‌های اینستاگرامی و شبکه‌های اجتماعی کشیده شد و تیم ملی ایران تبدیل به کودکستانی شد که بازیکنان دو سر طناب را گرفته و می‌کشند تا این طناب پاره شود.

مافیا بیدار شه!

اما نقطه اوج ماجرا و حساب نبردن از اسکوچیچ خبر مافیا بازی کردن بازیکنان تیم ملی در اردو بود. ماجرا بازی مافیا از روزی شروع شد که اسکوچیچ گفت صبحانه اختیاری است و بازیکنان اگر بخواهند می‌توانند صبحانه نخورند. بعد از اعلام اسکوچیچ اکثر بازیکنان فهمیدند شب می‌توانند بیشتر بیدار باشند چون تا ظهر خبری نیست و می‌توانند بخوابند. این شکلی بود که ما بیشتر سر میز ناهار مربیان را می‌دیدند. وقتی وعده صبحانه اختیاری شد، اکثر بچه‌ها شب دور هم جمع می‌شدند تا مافیا بازی کنند در جزئیات این خبر از زبان بازیکنان تیم شنیده شد که:« معمولا برای بازی دو گروه می‌شدیم و در اتاق دو تا از بازیکنان جمع می‌شدیم. بازی هم خیلی وقت‌ها تا ۴صبح طول می‌کشید. بعد هم می‌خوابیدیم تا ظهر. بیدار هم که می‌شدیم برای ناهار می‌رفتیم. ناخودآگاه به لحاظ بدنی خسته بودیم چون زمان اصلی خواب را از دست می‌دادیم. اکثر بچه‌ها سر زمان تمرینی تیم با اسکوچیچ خیلی بحث داشتند. آنها می‌گفتند یک ساعت زودتر تمرین کنیم چون شرایط آب و هوایی از لحظه تاریکی اصلا فرقی نمی‌کرد. کلا گرم بود. گفتیم حداقل تمرین زودتر تمام شود. از آن زمان ساعت بیکاری بعد از ناهار هم کمتر می‌شد. در نهایت فقط نیم ساعت زمان تمرین را جلو کشیدند.»

توهم پیشنهادات پر شمار!

تنها یکی دو روز پس از جدایی اسکوچیچ از تیم ملی شایعاتی منتشر شد که مرد کروات حدود 10 پیشنهاد از تیم های دیگر دارد و چند پیشنهاد از تیم های ملی است. اما در نهایت مثل اینکه این خبر چیزی جز شوخی رسانه ها و توهم نبوده است و سرمربی اخراجی تیم ملی فعلا فقط برای مصاحبه های مضحک خودش پیشنهاد دارد. اسکوچیچ اگر کمی بصیرت داشت دست از انتقادات بی مورد بر می‌داشت تا شاید بار دیگر بتواند سرش را بالا بگیرد و برای هدایت تیم های دسته پایین تر به ایران برگردد.

بس کن آقای اسکوچیچ

مشکل تیم ملی ایران قطعا چیزی فراتر از سرمربی است و نمی توان گفت که کی‌روش هیچ اشتباهی در انتخاب بازیکن و ترکیب تیم نداشت. هم اشتباه داشتیم و هم بد بودیم اما باید کلاه را قاضی کرد. چنین فردی که هم از نظر فنی و هم از نظر مدیریت رختکن رزومه‌ی نه چندان مناسبی دارد صلاحیت انتقاد به عملکرد تیم ملی در جام جهانی را دارد یا نه؟ نه آقای اسکوچیچ شما هیچ رقم در جام جهانی موفق نمی‌شدید،نه شما،نه کی روش و نه …

بیشتر بخوانید:

257 251

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا