سینما

دولت به این نتیجه رسید که تصدی‌گری‌اش را در حوزه تئاتر کم کند

به گزارش خبرنگار تئاتر بارز نیوز؛ بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران به عنوان پُلی برای معرفی گروه‌های نمایشی استان‌ها به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱ تا ۶ آذر ماه ۱۴۰۱ خورشیدی به میزبانی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

ویژگی مهم این دوره جشنواره تئاتر استان تهران علاوه بر بخش رقابتی آن؛ افزوده شدن دو بخش «ایثار» و «ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی» بود که توانست نگاه متفاوتی را میان تولیدات تئاتری پایتخت در بطن این رویداد جاری و ساری کند.

همچنین امسال برای نخستین بار طی سالیان اخیر در راستای کاسته شدن سیاست تصدی‌گری دولتی شاهد انتخاب امیرحسین شفیعی به عنوان دبیر این رویداد از میان کارگردانان و هنرمندان شناخته شده استان تهران بودیم که این نیز خود به یکی از ویژگی‌های مهم این دوره از جشنواره بیست‌وهفتم بدل شد

در این دوره کانون ملی منتقدان با حضور دو منتقد آثار را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

دولت به این نتیجه رسید که تصدی‌گری‌اش را در حوزه تئاتر کم کند

۶۰ گروه اجرایی چراغ تئاتر را در شهرستان‌های استان تهران روشن نگه داشتند

گروه‌های نمایشی شهرستان‌های استان تهران به این دلیل مظلوم هستند که حداقل امکانات برای اجرای تئاتر را ندارنددبیر بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر بارز نیوز درباره ویژگی‌های این دوره جشنواره گفت: ما در این دوره از جشنواره تئاتر استان تهران سعی کردیم؛ اتفاقات ویژه‌ای را رقم بزنیم. بر این اساس بخش ایثار با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران و بخش تولیدات ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به بخش مسابقه این رویداد هنری اضافه شد.

امیرحسین شفیعی ادامه داد: گروه‌های ما از شهرستان‌های مختلف استان تهران از جمله شهریار، ملارد، اسلام شهر، رباط کریم، پاکدشت، پیشوا و ری فعالیت گسترده‌ای در زمینه تئاتر داشتند و برخی از آن‌ها توانستند به این جشنواره راه پیدا کنند. ای کاش شرایطی را داشتیم که می‌توانستیم میزبان گروه‌های بیشتری باشیم.

این هنرمند با اشاره به تعداد آثار راه یافته به این دوره از جشنواره گفت: ۶۰ گروه اجرایی در مرحله بازبینی بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران حضور داشتند، هنرمندانی که چراغ تئاتر را در شهرستان‌های محروم و البته مظلوم استان تهران روشن نگه داشته‌اند.

وی تصریح کرد: گروه‌های نمایشی شهرستان‌های استان تهران به این دلیل مظلوم هستند که حداقل امکانات برای اجرای تئاتر در شهرستان‌های این استان وجود ندارد.

دولت به این نتیجه رسید که تصدی‌گری‌اش را در حوزه تئاتر کم کند

کم شدن تصدی‌گری دولت در حوزه تئاتر مهمترین نکته جشنواره

دولت به این نتیجه رسید که تصدی‌گری‌اش را در حوزه تئاتر کم کندشفیعی با بیان آنکه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی زیادی به منظور برگزاری این رویداد دست ما را گرفتند و درخصوص جشنواره هم‌افزایی کردند که اگر حمایت آن‌ها نبود، نمی‌توانستیم این رویداد هنری را برگزار کنیم خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته برگزاری این دوره از جشنواره کم شدن تصدی‌گری دولت در حوزه تئاتر است.

وی تصریح کرد: به عنوان دبیر مهم‌ترین نکته برگزاری این رویداد را این می‌دانم که به هرحال دولت به این نتیجه رسید که تصدی‌گری‌اش را در حوزه تئاتر کم کند و شاید برای نخستین بار بعد از ۲۶ دوره برگزاری باشد که یک هنرمند از خانواده تئاتر دبیری جشنواره را برعهده بگیرد و امور جشنواره به انجمن هنرهای نمایشی واگذار شود که این هم اتفاق خوشایندی برای هنرمندان تئاتر است.

دولت به این نتیجه رسید که تصدی‌گری‌اش را در حوزه تئاتر کم کند

تلاش برای فراهم ساختن شرایط اجرای عمومی آثار نمایشی حاضر در جشنواره

از هر کدام از آثار شرکت‌کننده در سه بخش جشنواره تئاتر استان تهران یک اثر به جشنواره تئاتر منطقه‌ای و دو اثر به جشنواره ملی ایثار به میزبانی استان یزد راه پیدا می کنند

دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان تهران با ابراز امیدواری نسبت به آنکه روزی برسد که بتوانیم جشنواره تئاتر استان تهران را در شهرستان‌های این استان برگزار کنیم ولی تا آن روز باید صبر کنیم، گفت: متاسفانه با تمام ظرفیت‌ها و خلاقیت‌هایی که هنرمندان و بچه‌های تحصیل کرده‌ای که سال‌های سال خودشان را وقف تئاتر شهرستان کرده‌اند، دارا هستند، از کمترین امکانات بی‌بهره‌اند و امیدوارم روزی برسد که از ظرفیت‌های سخت‌افزاری تئاتر در شهرستان‌های استان تهران سخن بگوییم.

شفیعی با بیان اینکه امیدوار است به عنوان دبیر بتواند شرایط اجرای عموم آثار شرکت‌کننده در جشنواره را فراهم کند، توضیح داد: از هر کدام از آثار شرکت‌کننده در سه بخش جشنواره تئاتر استان تهران یک اثر به جشنواره تئاتر منطقه‌ای و دو اثر به جشنواره ملی ایثار به میزبانی استان یزد راه پیدا خواهند کرد.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این پرسش که کیفیت آثار نمایشی برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای را چگونه ارزیابی می‌کند یادآور شد: گروه‌ها تمام تلاش‌شان را برای اینکه نماینده شایسته‌ای برای استان تهران باشند، انجام دادند.

در سال‌های گذشته و دوره‌هایی که من خودم به عنوان کارگردان حضور داشتم همیشه در جشنواره‌های منطقه‌ای آثار را با نام تهران در نظر می‌گرفتند و با این استدلال که شهر تهران خودش آثار زیادی دارد، شهرستان‌ها همیشه مظلوم واقع شده‌اند

دولت به این نتیجه رسید که تصدی‌گری‌اش را در حوزه تئاتر کم کند

احیای جشنواره‌های منطقه‌ای بسیار امیدوار کننده است

شفیعی ضمن ابراز خوشحالی از احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای گفت: در ۱۶ سالگی برای اولین بار در جشنواره تئاتر منطقه‌ای حضور داشتم. حذف جشنواره منطقه‌ای تئاتر ظلم بزرگی بود و خوشحالم که این رویداد هنری در جهت حضور آثاری با کیفیت بیشتر و رقابتی تنگاتنگ بین گروه‌های نمایشی مجددا احیا شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا