اسلایدسیاسی

یک سوال ساده از رئیس جمهور

دوشنبه هفته پیش یعنی ۷ شهریور ماه بود که حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان به مناسبت آغاز هفته دولت دومین نشست خبری خود با عنوان رئیس‌جمهور را با رسانه‌ها برگزار کرد.  

نشست خبری که در آن بیش از ۱۵۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار حضور داشتند اما با این حال جای بسیاری از رسانه‌ها نیز خالی بود.

در لحظه‌های آخر البته بارز نیوز هم برای حضور دعوت شد و تلاش کرد تا از رئیس جمهور درباره یکی از دغدغه‌های اصلی مردم یعنی مسکن بپرسد سوالی که دقیق آن اینگونه بود: براساس قانون بودجه ۱۴۰۱، باید ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن واریز شود همچنین بر اساس دستورجنابعالی (رئیس جمهور) و براساس قانون جهش تولید مسکن باید خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز شوداما هنوز اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته است؟

این درحالی است که براساس ماده ۴ قانو‌ن جهش تولید بانک‌ها موظف هستند حداقل ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند این درحالیست که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات امتناع می‌کنند. علت چیست؟

نوشته های مشابه

اما بخت با فرزند صدا و سیما یار نشد و فرصت پرسش برای بارز نیوز مهیا نشد و رسانه دیگری پیش دستی کرد و آن را از رئیس جمهور به شکل دیگری پرسید.

رئیس جمهور هم در جواب این رسانه د رباره امکان برای بازنگری دولت در برخی وعده‌های خود گفت: رفع بیکاری ضرورت کشور و نیاز جدی کشور است، نه یک وعده تبلیغاتی تا دیگران ما را ببیند یا به ما توجه کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد و یک میلیون شغل شکل نگیرد ما شاهد افزایش بیکاری هستیم. این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیاز کشور است و مصوبه مجلس هم در زمینه قانون مسکن است.

در وعده ساخت مسکن تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: مسکن زمین می‌خواهد که در حاشیه شهر زمین دولتی وجود دارد، دوم تسهیلات و سوم مصالح است که مشکلی در آن نداریم و تسهیلات هم در اختیار دولت است و کار آن آغاز شده و در دست ساخت در بخش‌های مختلف کشور است. البته معنایش این نیست که همه مسکن را هم خود دولت بسازد. بخش خصوصی را هم باید در این زمینه مشارکت داد، بنابراین ما در این وعده خود تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم و آن را قابل اجرا می‌دانیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اهمیت موضوع مسکن باعث شد که اولین وزراتخانه برای بازید همان مسکن و شهرسازی باشد. درباره اشتغال هم چه در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ و چه در پنج ماه ۱۴۰۱ عددی که داریم ۹۷۰ هزار اشتغال است که البته آن را کافی نمی‌دانیم و زمینه را برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌دانیم. اگر موانع ایجاد اشتغال برطرف شود که در بسیاری موارد صرفاً نیازمند برطرف کردن همین موانع هستیم، نه ساخت کارخانه یا نظایر آن، آن وقت ایجاد اشتغال بیشتر هم می‌شود. پس ما در پیمان خود تجدیدنظر نخواهیم کرد و به مردم و  وعده‌ای که داده‌ایم وفادار خواهیم بود.

یک سوال ساده از رئیس جمهور

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با توجه به گستره مشکلات استانی اعتبارات لازم برای حل این مشکلات تخصیص داده شده است؟ گفت: سفر‌های استانی مصوباتی دارد که ناظر بر مسائل ضروری استان است نه همه مشکلات. همه مشکلات استان را نمی‌شود با یک سفر حل کرد. پروژه‌های نیمه تمامی زیادی در کشور  وجود دارد که باید تکمیل شود.   برای ما مهم نیست که این پروژه به نام چه کسی ثبت می‌شود یا به نام کدام دولت خوانده می‌شود. مهم این است پروژه‌ای که بخش عمده آن انجام شده است به اتمام رسد.

وی افزود: برخی موارد ده تا پانزده سال است که تمام نشده است مثلا پروژه آب رسانی همدان؛ در ۱۷ سال تنها ۳۰ درصد از این پروژه تکمیل شده است و بقیه کار در این مدت کوتاه انجام گرفت. در استان‌های دیگر هم همینطور است بعضی از سد‌ها و… چنین مشکلی دارند.

رئیسی تشریح کرد: قرار بر این است مصوباتی که ناظر به موارد ضروری استانهاست و بیش از ۴۵۰۰ مورد است با مدیریت مسئولان مربوطه به سرانجام رسد، از طرفی استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور هم نظارت می‌کنند. این مصوبات هم رسانه‌ای شده است تا  مردم و رسانه‌ها بدانند و مدیران کل استان هم کار را دنبال کنند مصمم هستیم که مصوبات سفر‌های استانی را اجرایی کنیم.

رئیسی افزود: اولین سفر ما به استان خوزستان بود و مساله آب در آن سفر مطرح شد و دنبال شد و در همین روز‌ها به نتیجه می‌رسد موارد دیگر هم درحال پی‌گیری است مثل موضوع آب در همدان که در حال پی گیری است کاری که در رفع مشکل مردم شهرکرد انجام شد مدت‌ها می‌توانست طول بکشد، اما در حرکتی جهادی در مدت یک هفته به نتیجه رسید با همین روحیه در استان‌های مختلف کار انجام خواهد شد.

یک سوال ساده از رئیس جمهور

وی تشریح کرد: به دلیل نظارت‌هایی که اعمال می‌شود نگران تخصیص اعتبار  و اقدام در راستای عملی کردن مصوبات نیستیم  با این وجود دفتر بنده هم این موضوع را پیگیری می‌کند تا مصوبات با عقب ماندگی و تاخیر مواجه نشود

رئیس جمهور یادآور شد: اعتبار سفر‌هایی که تا آخر ۱۴۰۰ داشتم به طور کامل تامین شده است سفر‌های سال ۱۴۰۱ نسبت به برخی تامین اعتبار صورت گرفته برخی هم در حال تامین اعتبار هستند (با توجه به اینکه در ماه‌های اول سال در تامین بودجه مشکلاتی وجود دارد) نگرانی برای انجام مصوبات نداریم.   برنامه دولت این است که مردم به صورت ملموس و محسوس شاهد اجرای مصوبات باشند وببینند کاری که سال‌ها شروع شده به نتیجه رسیده است.

در پایان باید گفت که بارز نیوز اگرچه جزو لیست سوالات از رئیس جمهور نبود، اما همواره دغدغه‌های مردم را ارج نهاده و از همین رو نیز وظیفه خود دانست تا پاسخ رئیس جمهور به سوال خود را حتی با اینکه در جواب شخص دیگری بود به شکل جداگانه منتشر کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا