اسلایدتکنولوژی

آماده‌سازی موشک جدید چین با توانایی پرتاب ۲۰ ماهواره به صورت هم‌زمان

موشک جدید چین که می‌تواند ۲۰ ماهواره را به صورت هم‌زمان پرتاب کند، در حال آماده سازی است.

به گزارش بارز نیوز و به نقل از اسپیس، چین در حال تقویت گزینه‌های خود برای پرتاب ماهواره‌های کوچک با موشک جدیدی به نام “اسمارت دراگون ۳” (Smart Dragon 3) است که انتظار می‌رود به زودی برای نخستین بار پرواز کند.

اسمارت دراگون ۳ که با نام “Jielong 3” نیز شناخته می‌شود، آزمایش‌های جداسازی محموله‌ها را در هفته گذشته با موفقیت پشت سر گذاشت و طبق گفته شرکت “چاینا راکت” (China Rocket) که توسعه‌دهنده آن است، اکنون برای نخستین ماموریت خود وارد مرحله آزمایش پرواز شده است.

اسمارت دراگون ۳ قادر است ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله را به “مدار خورشیدآهنگ” (Sun-synchronous orbit) بفرستد.

نوشته های مشابه

براساس گزارش شینهوا، این موشک مقرون‌به‌صرفه و بسیار سازگار می‌تواند حداکثر ۲۰ ماهواره را به صورت هم‌زمان پرتاب کند.

شرکت چاینا راکت که زیرمجموعه شرکت “آکادمی فناوری سیستم‌های پرتاب چین” (CALT) به شمار می‌رود، از موشک سوخت جامد اسمارت دراگون ۳ به منظور پرتاب ماهواره برای مشتریان تجاری استفاده خواهد کرد.

جالب اینجاست که این موشک هم از نظر ظاهر و هم از نظر قابلیت به موشک “لیجیان ۱” (Lijian 1) شباهت دارد که اخیرا توسط شرکت “سی‌ای‌اس اسپیس” (CAS Space) ساخته شد و با نخستین پرواز خود در ۲۷ ژوئیه، شش ماهواره را به مدار فرستاد. این دو موشک، قوی‌ترین موشک‌های سوخت جامد برای پرتاب مداری هستند که چین تاکنون توسعه داده است.

شرکت CALT که یکی از دو سازنده اصلی پرتابگرها است، تحت نظارت “شرکت علوم فضایی و فناوری چین” (CASC) قرار دارد. شرکت CALT، موشک سوخت جامد “لانگ مارچ ۱۱” (Long March 11) را توسعه داد که کار خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد و تاکنون ۱۳ بار با موفقیت از زمین و دریا پرتاب شده است.

“گلکتیک انرژی” (Galactic Energy) و “آی اسپیس” (iSpace)، دو شرکت خصوصی چینی هستند که موشک‌های سوخت جامد را برای پرتاب ماهواره‌های تجاری نیز به کار می‌گیرند. این در حالی است که شرکت دیگری موسوم به “اکسپیس” (Expace)، مجموعه موشک‌های سوخت جامد “کوایژو” (Kuaizhou) را مدیریت می‌کند.

“توماس هروزنسکی” (Tomas Hrozensky)، از پژوهشگران “موسسه سیاست فضایی اروپا” (ESPI) طی مصاحبه‌ای در ماه مارس گفت: به نظر من، این باور واضح وجود دارد که این وسایل نقلیه جدید به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود به عنوان پرتابگر، به نیازهای مهم بخش فضایی چین و بخش بین‌المللی پاسخ خواهند داد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا