ورزشی

رونق دوباره مدارس فوتبال در خراسان رضوی/ فرصتی برای استعدادیابی

بارز نیوز/خراسان رضوی با کمتر شدن میزان شیوع کرونا در تابستان امسال نسبت به سال گذشته شاهد رونق دوباره مدارس فوتبال در خراسان رضوی هستیم.

دوباره با فرارسیدن فصل تابستان بازار کلاس‌های ورزشی داغ شده و فوتبال به عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها میان نونهالان و نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیست اما آیا بر این مدارس پرتعداد در سطح مشهد و خراسان رضوی نظارت می‌شود؟ آیا استعدادیابی و پرورش استعدادها نیز در برنامه‌های هیات فوتبال استان به عنوان متولی این رشته پرطرفدار جای دارد؟

یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها فراهم شدن فضایی مناسب برای آموزش فوتبال به کودکان است. این فضای مناسب اما علاوه بر زیرساخت‌هایی از قبیل زمین چمن، کفش و توپ نیاز به مربیانی دارای مدرک و با دانش کافی دارد تا آموزش فوتبال از سنین پایه به شکلی درست و هدفمند آغاز شود. از سوی دیگر تجربه نشان داده برای راندمان هرچه بهتر کلاس‌های آموزشی باید سلسله قوانین و دستورالعمل‌هایی نیز وضع شود تا مدارس فوتبال بر اساس آن استانداردها و حداقل‌های مورد نیاز برای خروجی بهتر را فراهم آورند.

از سوی دیگر مشکلات اقتصادی نیز سبب شده هزینه‌ شهریه مدارس فوتبال نیز همچون سایر رشته‌های ورزشی افزایش یابد اما آیا باشگاه‌ها و مدارس فوتبال هم‌تراز با وجهی که دریافت می‌کنند، خدمات می‌دهند؟

 ۴۰ مدرسه فوتبال مجوز دارد

محسن حیدری، دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی، در گفت‌وگو با بارز نیوز د خصوص تعداد مجوزهای صادر شده برای مدارس فوتبال اظهار کرد: برای تابستان سال جاری حدود ۴۰ مجوز برای برگزاری کلاس‌های فوتبال در خراسان‌ رضوی صادر شد؛ مدارسی که مجوز را اخذ می‌کنند، مدارک آن تایید می‌شود و مدارسی که فاقد مجوز هستند و مدارک خودرا ارائه نمی‌دهند، به اداره ورزش وجوانان شهرستان‌ها معرفی می‌شوند و تصمیم نهایی را این نهاد درباره آن اتخاذ می‌کند. هیات فوتبال فاقد توان برخورد است ولی تنها مدارسی که دارای مجوز هستند را برای جشنواره‌ها و مسابقات دعوت می‌کند.  

وی در خصوص استعدادیابی در مدارس فوتبال عنوان کرد: فرایند استعدادیابی به ۲ بخش تقسیم می‌شود. کشف استعدادها گاهی حین برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مدارس فوتبال صورت می‌گیرد و گاهی زیر نظر فدراسیون فوتبال. این فرایند با توجه به سهمیه مدارسی که مجوز دارند، با معرفی بازیکن انجام می‌شود.

حیدری از اجرای فرایند استعدایابی مناطق هفتگانه در خراسان‌ رضوی خبر داد و گفت: برخلاف سال‌های گذشته که بازیکنان برای استعدادیابی باید در مشهد حضور می‌یافتند، امسال با تقسیم‌بندی هفتگانه مناطق خراسان رضوی استعدادیابی و تشکیل تیم منتخب در رده‌های مختلف سنی در هر منطقه انجام شده و برای این تیم‌ها تمرین در نظر گرفته و در صورت نیاز تیم ملی تیم منتخب را معرفی می‌کنیم.

دبیر هیات فوتبال خراسان رضوی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر فعالیت‌ مدارس فوتبال تصریح کرد: در سال جاری به علت کاهش شیوع بیماری کرونا شاهد گرایش بیشتری به حضور در این مدارس هستیم چرا که در ۲ سال گذشته اصلا چنین فضایی وجود نداشت و همه چیز تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌ بود.

وی در خصوص برآورد هزینه کلاس‌های تابستانه عنوان کرد: هیات فوتبال صرفا می‌تواند برای مواردی از جمله مربی برآورد هزینه کند اما برخی هزینه‌ها یک توافق میان باشگاه و خانواده‌هاست. یشنهاد ما برای سه ماه تابستان این است که در هر هفته سه جلسه کلاس برگزار شود. با توجه به تورم اقتصادی اخذ یک میلیون تومان شهریه حداقل هزینه‌های ورزشی است اما بعضا شهریه‌های بیشتری هم توسط کلاس‌ها اخذ شده که این موضوع قرارداد میان خانواده‌ها و مدارس فوتبال بازمی‌گردد.

رونق دوباره مدارس فوتبال در خراسان رضوی/فرصتی برای استعدادیابی

هر زمین چمن یک مربی و ۲۴ بازیکن

احمد زینلی، مدیر عامل باشگاه سایپای مشهد، در گفت‌وگو با بارز نیوز در خصوص وضعیت تعداد ثبت‌ نام‌ شدگان در این باشگاه عنوان کرد: بنا به دلایل مختلفی از جمله رشد کمیت مدارس فوتبال جدید تعداد ثبت‌ نام‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ تفاوت چندانی نداشته و تعداد ثبت نام سال جاری سه‌چهارم سال گذشته شده‌ است. از طرفی به علت افزایش هزینه‌های ورزش خانواده‌ها به سمت مدارس کم‌هزینه‌تر گرایش دارند.

وی در خصوص رعایت استانداردها در مدارس با توجه به ادامه شیوع کرونا افزود: براساس آئین‌نامه فدراسیون در یک زمین چمن هر مربی به ۲۴ بازیکن آموزش می‌دهد و در صورت افزایش بازیکن تعداد مربی نیز افزایش خواهد یافت. برای درست طی کردن مسیر باید قاعده‌مند بود و سازماندهی مدیر و مربی در عملکرد باشگاه موثر است.

زینلی در خصوص استعدادیابی و حمایت از استعدادها تصریح کرد: بازیکنان طی برگزاری کلاس‌ها ارزشیابی شده و پس از آن در صورت تمایل عضو تیم‌های منتخب می‌شوند اما متاسفانه به علت کمبود بودجه و نبود اسپانسر، به ویژه در رده سنی پایه، به دلیل جذابیت کمتر از بازیکنان نمی‌توانیم حمایت کنیم. در سال‌های گذشته با سرمایه شخصی از بازیکنان حمایت می‌کردم اما امروز همان بازیکنان با حقوق‌های میلیاردی جویای احوال من نمی‌شوند.

مدیر عامل باشگاه سایپای مشهد از برگزاری کلاس فوتبال دختران نیز خبر داد و گفت: سایپای مشهد در بخش فوتبال دختران هم فعال است و شاهد قهرمانی این تیم نیز بوده‌ایم. با توجه به شرایط دشوار فراهم کردن امکانات از جمله زمین چمن برای دختران که زمان زیادی را هم می‌طلبد، در تابستان طی ۱۰ جلسه با هزینه ۵۰۰ هزار تومانی این کلاس را برگزار کردیم.

وی افزود: هزینه‌ای که برای فوتبال دختران تعریف شده به علت استقبال کمتر موجب زیان می‌شود اما هدف ما توسعه فوتبال دختران بوده که به آن دست یافته‌ایم.

رونق دوباره مدارس فوتبال در خراسان رضوی/فرصتی برای استعدادیابی

کاهش کرونا افزایش ثبت نام را رقم زد

اصغر رحیمی، مدیر عامل باشگاه ابومسلم ثامن نیز در گفت‌وگو با بارز نیوز در خصوص عملکرد باشگاه‌ها بعد از کمرنگ شدن بیماری کرونا اظهار کرد: خوشبختانه بعد از شیوع گسترده کرونا شرایط بهبود یافته و تعداد ثبت‌ نام در کلاس‌ها نیز افزایش یافته است؛ به طوری که کلاس‌های ۲۵ الی ۳۰ نفره در حالی که تا سقف ۵۰ نفر امکان برگزاری کلاس‌ها وجود داشت، تشکیل شد. به صورت قانونمند در هر شیفت ۹۰ بازیکن حضور دارد. در هر یک کلاس با حضور ۲ مربی برگزار می‌شود که مربیان از درجه یک تا سه هستند.

وی در خصوص استعدادیابی و حمایت از آنان عنوان کرد: یکی از مسائل مهم برای ما استعدادیابی است و از میان بازیکنان برای تیم نونهالان، نوجوانان و امید استعدادها را شناسایی می‌کنیم.

رحیمی ضمن اشاره به شرایط سخت اقتصادی اظهار کرد: برای مراجعه‌کنندگانی که توان مالی کافی نداشتند، شرایطی را فراهم کردیم که به صورت رایگان به صورت اقساطی در کلاس‌ها حضور یابند.

رونق دوباره مدارس فوتبال در خراسان رضوی/فرصتی برای استعدادیابی

با مدارس فوتبال فاقد مجوز برخورد شود

بهزاد میثاقیان، مدیر عامل مدرسه فوتبال اکبر میثاقیان، در گفت‌وگو با بارز نیوز در خصوص ارزیابی‌اش از استقبال خانواده‌ها از کلاس‌های فوتبال با توجه به شرایط اقتصادی اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته امسال با وجود افزایش شور و شوق خانواده‌ها و علاقه‌مندان برای شرکت در کلاس‌های تابستانه فوتبال شاهد افزایش هزینه‌ها از جمله زمین چمن، البسه ورزشی، مربی و… هستیم. پرداخت هزینه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ۲۴ جلسه هم برای خانواده و هم برای باشگاه با دشواری همراه است.

وی با اشاره به اینکه تعدد مدارس فوتبال فاقد مجوز، موجب کاهش جمعیت مدارس فوتبال می‌شود، بیان کرد: تنها ۳۸ مدرسه فوتبال در خراسان رضوی دارای مجوز است؛ این در حالی است که در حال حاضر حدود ۸۰ مدرسه فوتبال در استان فعالیت دارد. ما هر سال هزینه‌ای را جهت تمدید مجوز برگزاری کلاس‌ها به اداره کل ورزش جوانان استان پرداخت می‌کنیم. در مقابل از این اداره کل توقع داریم با مدارس فاقد مجوز به طور جدی برخورد کند تا مدارس دارای مجوز زنده بمانند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا