ورزشی

چرا ایران باید از میزبانی قطر در جام‌جهانی خوشحال باشد؟

مجله فورفورتو در گزارشی به کشورهایی اشاره کرد که با توجه به نزردیکی به کشور قطر می‌توانند شرایط خوبی در این دوره داشته باشند.

به گزارش بارز نیوز و به نقل از سایت فورفورتو، کشورهایی که از نظر جغرافیایی و فرهنگی به قطر نزدیک هستند در این دوره جام جهانی شرایط خوبی خواهند داشت. مفهوم میزبانی در جام جهانی امسال در اینجا برای بعضی کشورها نهفته است. مواردی مانند تأثیرات سرزمینی و جت‌لگ ناشی از سفر را در نظر بگیرید، این عوامل باعث تاخیر در سازگاری با محیط می‌شود.  

تیم‌های آفریقایی، آسیایی و استرالیا با ورود به قطر شرایط بهتری خواهند داشت. ایران، عربستان سعودی، مصر، تونس و مراکش فاصله نزدیکی از نظر جغرافیایی و فرهنگی به قطر دارند و همین امر می‌تواند به سود این تیم باشد.

علاوه بر این تیم هایی‌مانند کره جنوبی و ژاپن نیز به سرعت به این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس عادت خواهند کرد، زیرا آنها در چندین بازی در دوره‌های قبلی جام ملت‌های آسیا و مسابقات مقدماتی فیفا در قطر بازی کردند.

قطر فضای آزادانه‌ای را که غربی‌ها معمولاً در کشورهای‌شان دارند را ارائه نمی‌دهد. در عوض، تفاوت‌های آب و هوا و تفاوت‌های اجتماعی عامل بزرگی برای تیم‌های اروپایی و امریکایی خواهد بود. مطمئناً برای هواداران، قطر ۲۰۲۲ با سال‌های قبل متفاوت است. این جام‌جهانی نمی‌تواند با مثلا جام‌جهانی ۲۰۰۶ مقایسه شود که فضای آزادی داشت بلکه، قطر ۲۰۲۲ به عنوان یک جام جهانی محافظه کارانه در تاریخ ثبت خواهد شد.

بهتر شدن عملکرد

از نظر تاریخی، کشورهایی که جام جهانی را میزبانی می‌کنند، موفقیت‌هایی را کسب کردند که بعضا بی سابقه بوده است. هشت کشوری که قهرمان جام جهانی شدند کشور میزبان بودند. امسال، فیفا افق‌های خود را با اعطای جام‌جهانی به کشور کوچک قطر گسترش داد.

سوئیس، سوئد و شیلی به ترتیب در سال‌های ۱۹۵۴، ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ میزبان جام جهانی بودند که هر کدام از این کشورها در آن موقع از نظر فوتبالی کشورهای ضعیفی بودند. سوئیس در سال ۱۹۵۴ به یک چهارم نهایی راه یافت. سوئد در سال ۱۹۵۸ نایب قهرمان شد و شیلی در سال ۱۹۶۲ رتبه سوم را  کسب کرد.

علاوه بر این، آمریکا در سال ۱۹۹۴ به مرحله یک شانزدهم نهایی صعود کرد. چهار سال بعد، فرانسه اولین قهرمانی جام جهانی خود را به عنوان میزبان در سال ۱۹۹۸ برد. در سال ۲۰۰۲، کره جنوبی و ژاپن شگفتی ساز شدند. ژاپن به دور دوم رسید که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ این کشور رخ داد و کره جنوبی به جمع چهار کشور پایانی راه یافت. در دوره قبل در سال ۲۰۱۸ نیز روسیه به مرحله یک چهارم نهایی رسید و در ضربات پنالتی مغلوب کرواسی شد.

بدون شک، نفوذ آدرنالین به زمین از میان جمعیت خروشان ضربان قلب بازیکنان را افزایش می‌دهد و انگیزه زیادی برای تیم میزبان ایجاد و آنها را به تیم‌هایی قدرتمند تبدیل می‌کند. قطر امیدوار است که این شرایط برای آنها در جام جهانی پیش رو فراهم باشد.

بخش قابل توجهی از ۱.۸ میلیون دارنده بلیت که به قطر می‌روند از عربستان سعودی، هند و امارات هستند. علاوه بر این، با الزام دولت قطر به قوانین سختگیرانه باید دید کشورهای دیگر که با این شرایط آشنایی ندارد چه شرایطی خواهد داشت.

جام جهانی قطر  یک تجارت واقعی برای فیفاست. اگرچه این شرایط باعث ناراحتی طرفدارانی می‌شود که به دنبال فضای آزاد هستند، اما ممکن است نتیجه مفیدی برای فوتبال و فیفا داشته باشد.

دولت قطر در نظر دارد محیط زیست را در این دوره جام جهانی در اولویت قرار دهد. در نتیجه، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ می‌تواند مسابقاتی را رقم بزند که جهان هرگز ندیده است.

 انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا