ورزشی

سرد، ساکت، آلوده!

ایمان گودرزی؛ دربی ۹۹ در شرایطی برگزار می‌شود که حدود دو ماه وقفه در برگزاری لیگ برتر افتاده است. تأخیری که ناشی از حضور تیم ملی در جام جهانی فوتبال بود. این وضعیت به اعتقاد کارشناسان در کیفیت دربی اثرگذار خواهد بود اما به‌واقع اتمسفر این بازی به حدی متفاوت با دیگر بازی‌ها است که نمی‌توان گفت به این دلیل که تیم‌ها زمان قابل توجهی در بازی‌های رسمی حضور نداشتند، نمی‌توانند در این میدان نمایش جذابی را به اجرا بگذارند.
دربی در شرایط عادی نیز غیرقابل پیش‌بینی است و موارد بسیاری بوده که دو تیم در کوران رقابت‌های لیگ برتر حضور داشته‌اند اما در تقابل با هم دچار مشکل شده‌اند و یک بازی بی‌کیفیت از کار درآمده است. پیش از این دربی نیز هرگز نمی‌توان مدعی شد که چون دو تیم ماه‌ها از شرایط بازی دور بوده‌اند کیفیت بازی کاهش خواهد یافت و هیچ بعید نیست بعد از جدال جذاب آرژانتین و فرانسه در فینال جام جهانی دو تیم نیز به تأسی از این بازی تماشایی به‌دنبال ارائه یک فوتبال تر و تمیز و زیبا باشند.
هم استقلال و هم پرسپولیس ابزار کافی برای به اجرا گذاشتن یک فوتبال رو به جلو و تماشاگرپسند را دارند. گرچه جای خالی هواداران فوتبال عمیقاً در این بازی احساس می‌شود و بهتر بود که این بازی در مقابل دیدگان هواداران دو تیم برگزار شود، اما به هر شکل حساسیت‌های میان دو تیم سبب بالا رفتن جذابیت این بازی خواهد شد و بعید است که گل‌محمدی و ساپینتو به‌دنبال فوتبال دفاعی باشند.
یحیی در روزی که لوکادیا را به دلایل غیرمنتظره از دست داد چشم به گلزنی بازیکنانی همچون ترابی، پاکدل، عبدی، امیری و حتی عالیشاه خواهد بست و از آن سو نیز ساپینتو امیدوار به گلزنی محبی، مطهری و قایدی است تا از میدان دربی ۳ امتیاز شیرین به چنگ آورد.
گرچه دیاباته هم در ترکیب سرخ‌ها حضور ندارد و در کنار لوکادیا به غایبان بزرگ این بازی تبدیل خواهند شد اما هرگز این موضوع سبب نمی‌شود که پرسپولیس را برای رسیدن به برد در این بازی کم‌شانس دانست، هر چند که روی کاغذ به نظر می‌رسد که وضعیت استقلال در خط حمله بهتر از رقیب سنتی است.

زورآزمایی حسینی و بیرانوند
بدون شک ویژه‌ترین بازیکنان این دو تیم در جدال ۹۹ سیدحسین حسینی و علیرضا بیرانوند هستند. دروازه‌بان‌های سرخابی که اخیراً در جام جهانی به میدان رفته‌اند سخت به‌دنبال کلین‌شیت در میدان دربی هستند و می‌خواهند در این میدان بزرگ دروازه خود را بسته نگه دارند. شاید در ظاهر به‌دلیل غیبت لوکادیا و دیاباته کار حسینی راحت‌تر از بیرانوند به نظر آید اما دیگر بازیکنان پرسپولیس هم قابلیت گلزنی در این بازی را دارند. اما پرواضح است که علیرضا بیرانوند باید بیش از همتایش مواظب مهاجمان استقلال باشد و با آمادگی کامل گام به این میدان بگذارد. هر اندازه که دست گل‌محمدی در خط حمله بسته است، دست استقلال باز است و ساپینتو به سادگی می‌تواند از انواع و اقسام مهاجمان با کیفیت‌های متفاوت در این میدان بازی بگیرد.

سرد، ساکت، آلوده!

اولین تقابل ساپینتو و یحیی
این اولین تقابل میان ریکاردو ساپینتو و یحیی گل‌محمدی است. یحیی با کوله‌باری از تجربه حاصل از مربیگری در لیگ برتر رخ در رخ ساپینتویی می‌نشیند که هرگز از تجربه کافی در لیگ ایران برخوردار نیست. با این حال ساپینتو چشم دوخته به عقبه پررنگ خود در لیگ‌های اروپایی تا شاید اولین پیروزی خود در دربی‌ها را به چنگ آورد و به چهارمین مربی تاریخ باشگاه استقلال تبدیل شود که در این بازی بزرگ طعم شیرین پیروزی را چشیده است. البته گل‌محمدی را هرگز نباید دست‌کم گرفت. او آن قدر تجربه دارد که بتواند از پس این بازی برآید و دست‌کم به یک تساوی برسد تا تیمش همچنان در صدر جدول باقی بماند. در واقع فشار روی او برای ماندن در صدر جدول نسبت به رقیبش
بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا