اسلایدسیاسی

تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب؛ اختلاف نظر نمایندگان اصفهان و چهارمحال و بختیاری

این تحقیق و تفحص آثار و پیامد‌های سد‌های ساخته شده را بر محیط زیست، میراث فرهنگی، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پایین دست سد‌های ساخته شده وزارت نیرو را بررسی می‌کند.

در محورهای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو درباره انتقال آب بین حوضه‌ای آمده، باید نحوه تطابق جانمایی سد‌ها، تمامی ذی‌نفعان حوضه و عملکرد‌های زیست محیطی، فنی، مالی و اقتصادی سد‌های ساخته شده مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین بررسی چگونگی نحوه دریافت ردیف‌های اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای منابع آب(مجوز تخصیص، تصویب مطالبات، قرارداد‌های اجرا و عملکرد شرکت‌های مشاور)  و مجوزهای محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و… در میان محورهای تحقیق و تفحص قرار دارد.

درخواست کنندگان این تحقیق و تفحص خواستار رسیدگی به «نحوه برخورد با برداشت‌های غیر مجاز، آب‌های زیرزمینی و سطحی، متجاوزان به حریم بستر و حفظ ریخت‌شناسی رودخانه و چگونگی بهره برداری آب در تولیدهای کشاورزی و اقدامات انجام شده برای اصلاح الگو‌های کشت» شدند.

نوشته های مشابه

نحوه تدوین برنامه بهره برداری از منابع سطحی و زیرزمینی در دشت‌های مختلف، بررسی رعایت اصول یونسکو در اجرای پروه‌های انتقال آب و سدسازی و بررسی ساختار ارزیابی محیط زیستی پروژه‌های توسعه‌ای مطابق با معیار‌های جهانی از محورهای دیگر است.

این تقاضای تحقیق و تفحص که از سمت نماینده شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری مطرح شده، به انتقال آب در استان‌ها به علت «تخلفات و اعمال فشارهای سیاسی و خلاف قانون ،خلاف مبانی علمی-فنی و خلاف مصالح کشور» اشاره کرده است.

در تقاضای تحقیق و تفحص گفته شده نحوه انتقال آب باعث شده ایجاد حس بی‌عدالتی و تبعیض میان مردم استان‌های مبدأ مانند چهارمحال و بختیاری شده است. 

آقای راستینه نماینده شهرکرد خواسته طرح انتقال آب بین حوضه‌ای طرح گلاب و بهشت آباد در استان چهارمحال و بختیاری بررسی شود.

در طول ماه‌های گذشته، طرح‌های انتقال آب ناشی از خشکسالی ایران، موجب اختلاف نظر میان نمایندگان استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در مجلس شده است.

پیش از رأی گیری برای این تحقیق و تفحص، نماینده خمینی شهر به شیوه این تحقیق و تفحص اعتراض کرد.

حجت الاسلام نقدعلی در حالیکه ایستاده بود، نتوانست عمامه‌اش را نگه دارد و با فریاد گفت که تحقیق و تفحص نباید تنها به طرح انتقال آب بهشت آباد محدود شود و آن را غیرقابل قبول دانست.

تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب؛ خشکسالی و اختلاف نظر نمایندگان اصفهان و چهارمحال و بختیاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا