اسلایدتکنولوژی

تنها تفاوت کودکان گیاه‌خوار و گوشت‌خوار

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کودکان گیاه‌خوار و گوشت‌خوار در همه چیز مانند میزان رشد، تشابه دارند، اما کفه ترازو در وزن‌گیری به سمت گوشت‌خواران سنگینی می‌کند و کودکان گیاه‌خوار معمولا با کمبود وزن و لاغری مواجه می‌شوند.

به گزارش بارز نیوز و به نقل از سی‌ان‌ان، در میان افزایش تغییرات آب و هوایی و نگرانی‌های مرتبط با سلامت، گیاه‌خواری در سراسر جهان در حال افزایش است. نظرسنجی انجام شده در ژانویه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند و در کانادا، بیش از ۲ میلیون نفر خود را گیاه‌خوار می‌دانند، در حالی که بیش از یک سوم جمعیت بریتانیا نیز متمایل به تغییر رژیم غذایی به سمت گیاه‌خواری هستند.

با این حال، یک سوال دلهره‌آور که بسیاری از والدین هنگام شروع رژیم گیاه‌خواری برای فرزندانشان با آن مواجه می‌شوند، این است که آیا یک رژیم غذایی کاملاً گیاهی می‌تواند تمام مواد مغذی لازم را برای فرزندانشان فراهم کند یا خیر؟

اکنون تیمی از محققان بیمارستان “سنت مایکل” در تورنتوی کانادا در مطالعه جدید خود که به تازگی در مجله پزشکی Pediatrics منتشر شده است، سعی کرده‌اند به این سوال پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

اگر با خود فکر می‌کنید که رژیم گیاه‌خواری برای فرزندتان چگونه خواهد بود، یک مطالعه جدید فاکتورهایی را ارائه می‌دهد که باید آنها را در نظر بگیرید. طبق این مطالعه، کودکانی که رژیم گیاه‌خواری دارند، در مقابل کودکانی که گوشت می‌خورند؛ از نظر رشد، قد و معیارهای تغذیه‌ای مشابه هستند، اما احتمال بیشتری وجود دارد که کودکان گیاه‌خوار دچار کمبود وزن شوند.

دکتر “جاناتان مگوایر”، نویسنده اصلی این مطالعه و متخصص اطفال در بیمارستان “سنت مایکل” تورنتو گفت: ما طی ۲۰ سال گذشته شاهد محبوبیت فزاینده رژیم‌های غذایی گیاهی و تغییر رژیم غذایی با دسترسی بیشتر به جایگزین‌های گیاهی بوده‌ایم و به همین دلیل تحقیقاتی را در مورد نتایج تغذیه‌ای کودکانی که از رژیم‌های گیاهی در کانادا استفاده می‌کنند، انجام داده‌ایم؛ تحقیقاتی که تاکنون به طور جامع شاهد آن نبوده‌ایم.

کودکان گیاهخوار در مقابل کودکان غیر گیاه‌خوار

محققان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹، داده‌های مربوط به وزن، سطح ویتامین D، شاخص توده بدنی، قد، میزان آهن و سطح کلسترول هشت هزار و ۹۰۷ کودک کانادایی بین ۶ تا ۸ سال را بررسی کردند.

بر اساس اطلاعات غذایی دریافتی از والدین آنها، محققان کودکان را در دو گروه گیاه‌خوار و غیر گیاه‌خوار دسته‌بندی کردند و رشد فیزیکی آنها را با هم مقایسه کردند.

تجزیه و تحلیل عواملی مانند شاخص توده بدنی(BMI)، وزن و غیره که برای مقایسه رشد شرکت‌کنندگان در این مطالعه در نظر گرفته شد، نشان داد که کودکانی که رژیم گیاه‌خواری را دنبال می‌کنند، دارای سطوح تغذیه‌ای یکسان با کودکان غیر گیاه‌خوار هستند.

با این حال این مطالعه خاطرنشان کرد که بچه‌های گیاه‌خوار در مقایسه با مصرف‌کنندگان گوشت در سنین یکسان، در معرض خطر دو برابری مواجهه با کمبود وزن هستند.

بنابراین به والدین توصیه می‌شود برای نظارت بر رشد و اطمینان از یک برنامه غذایی خوب برای کودکانی که کمبود ‌وزن دارند و با رژیم گیاه‌خواری زندگی می‌کنند، با کارشناسان مشورت کنند.

دکتر “مگوایر” می‌گوید: رژیم غذایی گیاهی با احتمال بالاتری برای کمبود وزن همراه است که بر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق رژیم غذایی برای کودکان در هنگام در نظر گرفتن رژیم‌های گیاهی برای آنان تاکید می‌کند.

برخلاف رژیم گوشت‌خواری که عمدتاً از گوشت ماهی، مرغ و گاو استفاده می‌کند، رژیم‌های گیاه‌خواری می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از میوه‌ها و سبزیجات مانند قارچ، نارگیل و تمشک سرشار از آهن هستند. مواد غذایی مانند غلات، شیر و اسفناج منابع خوبی از ویتامین D و پروتئین هستند. در حالی که رژیمی که عمدتاً شامل جو، موز، برنج و گندم باشد، کربوهیدرات بالایی دارد.

بر اساس این مطالعه، کمبود وزن می‌تواند نشانه‌ای از سوء تغذیه باشد و می‌تواند نشان دهد که رژیم غذایی فرد برای حمایت از رشد مناسب کافی نیست. جزئیات خاصی در مورد دریافت یا کیفیت رژیم غذایی و فعالیت بدنی که می‌توانند بر رشد و تغذیه تأثیر بگذارند، در دسترس نویسندگان نبود.

به گفته محققان، مطالعات دارای دوره‌های طولانی‌تری از پیگیری و کسب اطلاعات در مورد انگیزه‌های گیاه‌خواری مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی نیز برای درک ارتباط بین رشد کودکان و گیاه‌خواری مفید خواهد بود.

دکتر “مگوایر” می‌گوید: این یافته‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق رژیم غذایی برای کودکان دچار کمبود وزن را هنگام بررسی و اتخاذ رژیم‌های گیاه‌خواری برجسته می‌کند.

محققان می‌گویند: نژاد و قومیت قطعاً می‌تواند در وزن‌گیری نقش داشته باشد.

البته این مطالعه به نوع و کیفیت رژیم گیاه‌خواری مصرف شده توسط شرکت‌کنندگان در آن اشاره‌ای نکرده است. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان مقایسه دقیق‌تری بین سطح تغذیه کودکان گیاه‌خوار و غیر گیاهخوار انجام داد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا