بدون تردید یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش ترافیک، کاهش زمان سفر وکاهش آلودگی هوا استفاده حداکثری شهروندان از ناوگان حملونقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی و مترو به جای خودروهای شخصی است.
تا قبل از بازگشایی مدارس در سال جدید که به گفته شهروندان شوک زیادی را به شهر وارد کرد، ترافیک در معابر و در زمان آغاز و پایان کار مدارس وجود نداشت اما تجربه امروز، ۱۴ فروردین ماهنشان داد که با شروع کار واحدهای آموزشی، حجم تردد خودروها و ترافیک در محدوده مدارس به نحو چشمگیری افزایش یافته و عامل اصلی آن استفاده برخی شهروندان از خودروهای شخصی برای نقل و انتقال دانشآموزان بوده است. بنابراین مسئولان معاونت حملونقل شهرداری تهران با صدور اطلاعیهای از عموم شهروندان تهرانی درخواست کردهاند؛ با توجه به بازگشایی کامل مراکز آموزشی و پیشبینی افزایش تقاضای سفر و ترافیک، تا حد امکان سفرهای خود را مدیریت کرده و از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کرده و کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند. .
بدیهی است این تصمیم موجب افزایش ترددهای شهری و جهش جدی میزان تقاضای سفر در همه سامانههای حملونقل عمومی و شبکه معابر شهری خواهدشد. متأسفانه کمتوجهی به توسعه حملونقل عمومی در سالهای گذشته، ضعف جدی در مودهای مختلف حملونقل همگانی اعم از اتوبوس و مترو و تاکسی را به دنبال داشته و باعث کمبود ظرفیت ارائه خدمات در این ناوگان شده است.
باا این حال، شهرداری تهران در ماههای اخیر تلاش کرده با تمام توان مالی، فنی و اجرایی خود نسبت به آمادهسازی تمام ظرفیت ممکن در سامانههای مختلف حملونقل عمومی اقدام نماید؛ نوسازی ۵ هزار دستگاه تاکسی، هماهنگی با آموزش و پرورش برای ساماندهی و راهاندازی مجدد سرویس مدارس، تعمیرات و نگهداری و به روزرسانی تعداد ممکن ناوگان اتوبوسرانی، اورهال تعدادی از اتوبوسها در بخش ملکی و خصوصی، تعویض مخازن سی. ان. جی اتوبوسهای متوقف، تعمیرات و بهروزسانی واگنهای مترو و افزایش شیفتهایکاری رانندگان اتوبوس و راهبران قطارهای مترویی، به روزرسانی تجهیزات کنترل ترافیک اعم از دوربینهای نظارت ترافیک و ثبت تخلف، بهینهسازی زمانبندی چراغهای راهنمایی، تجهیز و تکمیل علائم و تجهیزات ایمنی معابر در نقاط پرحادثه و تلاش برای جبران عقبماندگی موجود در بهرهبرداری از خدمات حملونقل عمومی، بخشی از اقداماتی بوده که شهرداری تهران در راستای افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر در حملونقل عمومی و افزایش ایمنی در ترددهای شهری دنبال کرده تا با استفاده از ظرفیتهای مالی، فنی و اجرایی خود، عقبماندگی موجود را در حد ممکن جبران کند.
بدیهی است فاصله تقاضای شهروندان برای استفاده از حملونقل عمومی با ظرفیتهای موجود نیاز به توجه، سرمایهگذاری و فرایند اجرایی است که در کوتاهمدت میسر نخواهد بود و باید همه دستگاههای اجرایی اعم از مدیریت شهری، دولت و مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه ویژهای نمایند.
در کوتاهمدت علاوه بر اقدامات مذکور توسط شهرداری تهران، دو برنامه دیگر متصور است؛ یکی از مهمترین اقداماتی که میتواند وضعیت ترددهای شهری را تاحد قابل توجهی بهبود دهد توجه شهروندان تهرانی به استفاده از حملونقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی و همچنین استفاده از روشهای پیادهروی و دوچرخهسواری است و همینطور استفاده از روش همپیمایی به معنای استفاده از یک خودرو مشترک برای سفرهایی با مسیر مشترک بین اعضای خانواده یا آشنایان.
و برنامه دیگر موضوع افزایش محدودیت در ترددهای شخصی است که با توجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران در صورت بازگشایی کامل مراکز آموزشی ساعات محدودیت طرح ترافیک هم افزایش یافته و به ۶ و نیم صبح تا ۱۹ تغییر خواهد یافت که در مورد این موضوع پس از تصمیمگیری نهایی اطلاعرسانی خواهد شد.
شهرداری تهران از عموم شهروندان تهرانی خواهشمند است با توجه به موارد فوق، کمبود ظرفیت در ناوگان حملونقل عمومی، همینطور پیشبینی ازدحام در ترددهای شهری از روز جاری خصوصاً از روزهای ابتدایی بازگشایی مدارس به دلیل عدم شکلگیری کامل خدمات سرویس دانشآموزی، نسبت به مدیریت ترددها و عدم ترددهای غیرضروری و استفاده کمتر از خودرو شخصی اقدام نمایند تا بتوانیم به کمک هم شرایط ترافیکی مطلوبتری را در سطح شهر شاهد باشیم.