تجهیز ۳۰۵ کتاب درسی به QR کد/ نحوه استفاده از بارکدها

به گزارش پایگاه خبری “استاک”، با اوج گرفتن همه‌گیری کرونا و تعطیلی مدارس از سال گذشته، آموزش غیرحضوری از طریق فضای مجازی به عنوان آموزش جایگزین در جریان است. در این میان گوشی‌های تلفن و سیستم‌های رایانه‌ای به جزء جدایی‌ناپذیر آموزش الکترونیک تبدیل شده‌اند.

وزارت آموزش‌وپرورش از سال گذشته اقدام به راه‌اندازی پلتفرم اختصاصی آموزش تحت عنوان شبکه شاد کرد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز متناسب‌سازی محتوای درسی ویژه دوران کرونا را در دستورکار قرار داد و مجهز کردن کتاب‌های درسی به کیوآرکدها را در راستای تقویت محتوای آموزشی عملیاتی کرد.

رمزینه سریع پاسخ یا QR CODE، بارکدی دو بعدی است که کاربر، گوشی همراه را مستقیم به محتوای موضوع در دست بررسی اعم از ایمیل، وب سایت، فیلم، عکس، انیمشین، کتاب الکترونیک و غیره متصل می‌کند.

۳۰۵ کتاب در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم و ۱۲۵ کتاب در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش دارای رمزینه های سریع پاسخ هستند. به عبارت دیگر تمام دروس دوره ابتدایی، تمام دروس دوره متوسطه اول، تمام دروس متوسطه دوره دوم نظری و ۱۲۵ کتاب اصلی در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به کیوآرکدها مجهز شده‌اند و قرار است این محتواها متناسب با پیشرفت برنامه درسی دانش‌آموزان به‌روزرسانی شوند.

برای استفاده از رمزینه سریع پاسخ، لازم است ابتدا نرم افزار QR CODE خوان را نصب و راه‌اندازی کنید. دوربین تلفن همراه خود را به رمزینه سریع پاسخ مورد نظر در صفحه کتاب نزدیک کنید تا تصویر واضحی از بارکد ثبت شود. بر این اساس اطلاعات مورد نظر درس مربوطه که در سایت رشد بارگذاری شده است به صورت دسته‌بندی نمایش داده می‌شود.

رمزینه‌ها در ابتدای هر کتاب و هر فصل محتوای افزوده مناسب با درس را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد که راهنمای استفاده از آن در تصویر خبر قابل مشاهده است:
علی محبی، قائم‌مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی توضیحاتی درباره درج رمزینه‌های سریع پاسخ( QR code )، کاربرد و نحوه استفاده از آنها در کتاب‌های درسی ارائه کرد و گفت: با توجه به شرایط حاکم بر آموزش که از سال گذشته با آن مواجه بودیم سازمان پژوهش در سال تحصیلی جدید دو کار بزرگ انجام داد که یکی از آنها رمزینه‌های سریع پاسخ بود. در سال‌های اخیر پیشرفت فناوری فرصت های خوبی برای توسعه مرزهای علم در اختیار قرار داده است.

وی افزود: رمزینه‌های سریع پاسخ، امکان دسترسی به انواع محتواهای آموزشی را فراهم می‌کنند. تسهیل و تکمیل جریان یادگیری، تنوع و جذابیت در آموزش، خروج کتاب‌ها از یکنواختی متن و تصویر، توسعه دانش و مهارت‌ها فراتر از کتاب درسی و سهولت دسترسی به آموزش برای همگان از دیگر اهداف رمزینه ها هستند.

قائم‌مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تعداد محدودی از کتاب‌ها قبل از عملیاتی کردن رمزینه ها زیر چاپ رفته بود که دارای بارکد نیستند اما در فایل پی‌دی‌اف آنها قرار داده شده است اظهار کرد: دانش‌آموزان می‌توانند نرم‌افزار بارکدخوان را به روی گوشی تلفن همراه نضب کنند تا وقتی موبایل را روی رمزینه‌ها می گیرند به محتواهای تدارک دیده شده وصل شوند که برای درس های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در درس قرآن ویدئوهایی از قرائت آیات مربوطه در دسترس قرار می گیرد و به فراگیری بهتر و صحیح خواندن قرآن کمک می کند. یا در کتاب علوم، آزمایشات در قالب ویدئوها نمایش داده می شوند. در مجموع محتوای الکترونیکی که رمزینه ها به آن وصل می شوند شامل فیلم، صوت، انیمیشن، موشن گرافی و غیره است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا