آموزش های آنلاین کرونایی برای ۱۷ هزار پرسنل اورژانس
به گزارش استاک ،سید پژمان آقازاده معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در ویدئو کنفرانس با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به بحث اپیدمی کرونا در کشور، آموزشهای پیشگیری و مقابله با کرونا در اولویت اصلی آموزشهای ما در اورژانس قرار دارد. متأسفانه کرونا دیگر بیماریها مانند بیماریهای قلبی، فشارخون، سکته مغزی و … را تحتالشعاع قرار داده است.
وی ادامه داد: یکسری افراد که بیماریهای حاد برایشان ایجاد میشود مانند سکته مغزی و قلبی، تماس خود را اورژانس دارند و پیگیر مراحل درمانیشان هستند اما عده دیگری که به بیماریهای مزمن مانند فشارخون و … مبتلا هستند، به دلیل نگرانی از ابتلاء به کرونا، مراحل درمانی خود را پیگیری نمیکنند؛ در نتیجه وضعیت بیماریشان وخیمتر میشود.
آگاهی بخشی بیماریهای مزمن در شرایط کرونایی در دستور کار قرار گرفت
معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور افزود: به جز بیماری کرونا که در سرلیست آموزشی قرار دارد، ما آگاهیبخشی و اطلاعرسانی در رابطه با بیماریهای مزمن را در سرلیست آگاهیها قرار دادیم که افراد بدانند چگونه حتی با مراجعه نکردن به مراکز درمانی، میتوانند بیماری خود را کنترل کنند.
به گزارش استاک ،آقازاده مبنی بر اینکه آیا آموزش پرسنل اورژانس در رابطه با بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفته است یا خیر؟ گفت: از سال گذشته که تقریباً این بیماری آغاز شد، ما هم مانند تمام دنیا با این بیماری آشنایی زیادی نداریم اما منطق و اصول پزشکی حکم میکرد که اصول برخورد با بیماران تنفسی را در مواجهه با بیماران کرونایی رعایت کنیم.
وی گفت: همزمان با افزایش دانش در رابطه با بیماری کرونا، سعی کردیم آموزشهای خود مراقبتی را به صورت آنلاین برای ۱۷ هزار پرسنل عملیاتی اورژانس برگزار کنیم. آموزشها به صورت مستمر از ابتدای ورود کرونا به کشور شروع شد و تا امروز ادامه دارد.
معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور گفت: علاوه بر آموزشهای خود مراقبتی، آموزشهای فراتر از رعایت فردی برای پرسنل را هم ارائه دادیم چرا که بسیاری از مردم، از پرسنل ما سوالاتی را در رابطه با این بیماری داشتند که پرسنل اورژانس باید اطلاعات و آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشند. در مجموع میتوان گفت که هم سلامت پرسنل اهمیت دارد که هم خودشان درگیر این بیماری نشوند و هم به دیگر همکاران انتقال ندهند و هم سوالاتی که مردم از پرسنل ما به عنوان مأمور سلامت میکردند، حائز اهمیت است.
آقازاده یادآور شد: ما آمبولانسهای حمل و نقل و جابجایی بیماران کرونایی را از دیگر بیماران جدا کردهایم تا آمبولانسها خود عاملی برای انتقال بیماری کرونا نباشند.
در طرح شهید سلیمانی با بیماران حاد کرونایی سروکار نداریم
وی گفت: در طرح «شهید سلیمانی» ما با بیماران کرونایی حاد سروکار نداریم چرا که این طرح برای افرادی اجرا میشود که بیماری در آنها نهفته است یا به نوع خفیف این بیماری مبتلا شدهاند. این افراد پس از شناسایی، اگر امکانی وجود داشته باشد، در خانه خود قرنطینه میشوند و آموزشهای قرنطینه صحیح به آنها داده میشود اما اگر امکان قرنطینه در منزل خود را نداشته باشند، به مراکز مراقب سلامت انتقال داده میشوند تا دوران قرنطینه را طی کنند.
معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سازمان اورژانس تا چه میزان به اطلاعرسانی و آموزش در رابطه با جلوگیری از کرونا پرداخته است؟ اظهار کرد: وظیفه اطلاعرسانی و آموزش این بیماری، با روابطعمومی و وزارت بهداشت بوده است البته اورژانس هم زیرمجموعه وزارت بهداشت است و اقداماتی را در فضای حقیقی و مجازی انجام داده اما تمرکز اورژانس، بیشتر بحث آموزش خانواده اورژانس و پرسنلهای عملیاتی بوده است.
باید آموزشهای جدی تری در مورد بیماری کرونا به مردم بدهیم
وی بیان کرد: در چنین شرایطی، دیگر آموزشهای ابتدایی فایدهای ندارد چرا که مردم میدانند کرونا از چه طریقی منتقل میشود یا باید از چه طریق از خودشان در برابر این بیماری محافظت کنند. ما در حال حاضر باید به آموزشهای مربوط به واکسن کرونا و عمدهترین راههای انتقال این بیماری بپردازیم.
آقازاده درباره طرح «آموزش همیاران اورژانس» نیز گفت: این طرح همچنان ادامه دارد و از سوی اورژانس تهران فعال است. افراد میتوانند فرمها را تکمیل کرده که از سوی اورژانس با آنها تماس گرفته شود. گواهینامه به افراد فعال در این طرح اعطا میشود. چندین دوره در اورژانس کشور برگزار شد. از همیار اورژانس در طرح شهید سلیمانی استفاده نشده بلکه از ظرفیت ارزشمند داوطلبان استفاده میشود.
به کارگیری همیاران اورژانس در دیسپچ و دیگر بخشها
به گفته معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور، متأسفانه طرح «همیاران اورژانس» با اپیدمی کرونا مقارن شد و آموزشهای ما تحتالشعاع این بیماری قرار گرفت اما باز هم ما به صورت مجازی آموزشها را برگزار کردیم و حتی در مجموعه اورژانس تهران هم نفرات برتر اعلام و در برخی از جاها به کار گرفته شدند.
وی با اشاره به بهکارگیری همیاران اورژانس در مجموعه اورژانس گفت: به طور مثال، اورژانس تهران روزانه تا ۴۴ هزار تلفن را پاسخ میداد که کاری سخت و وقتگیر بود. ما از همیاران اورژانس و افرادی که در این زمینه اطلاعات داشتند یا افرادی که در رشتههای مرتبط با این بیماری تحصیل کرده بودند، در دیسپچ اورژانس استفاده کردیم که بتوانند به پرسنل اصلی ما کمک کنند یا افرادی که امکان رانندگی داشتند را به عنوان راننده به کار گرفتیم البته بسیاری از خیران هم پای کار آمدند که اصرار داشتند نامی از آنها و نوع خدمترسانیشان برده نشود.
راه اندازی مراکز پاسخگویی مشاوره کرونا در اورژانس
آقازاده اظهار کرد: به جز تماسهای درمانی با اورژانس، برخی از افراد سوالاتی درباره بیماری کرونا داشتند که در این زمینه ما مرکز پاسخگویی «مشاوره کرونا» را در اورژانس راهاندازی کردیم تا بتوانیم افرادی که بیماری خاصی ندارند و در رابطه با کرونا سوال دارند، راهنمایی کنیم.
معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در پایان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه افراد چگونه میتوانند به مراکز مراقب سلامت در طرح «شهید سلیمانی» برای قرنطینه شدن مراجعه کنند؟ گفت: طرح شهید سلیمانی به گونهای است که پرسنل درمان به سراغ مردم میروند. اگر در فردی علائمی مشاهده کنند، وی را به قرنطینه میبرند اما اگر فردی، خودش علائم کرونا را مشاهده کرد، میتواند به مراکز درمانی و بیمارستانها مراجعه کند تا از طریق این مراکز به همکاران ما در طرح شهید سلیمانی معرفی شوند که اگر امکان خودقرنطینگی را ندارند، به مراکز مراقب سلامت معرفی شوند.