ورزشی

هر خطایی که خطا نیست!

ایمان گودرزی؛‌لیگ برتر امسال از لحاظ داوری تغییرات زیادی داشته. در همین دو هفته‌ای که از شروع لیگ گذشته داورها به وضوح خطاهای کمتری را اعلام می‌کنند و وقتی بازیکنان به آنها اعتراض می‌کنند خیلی زودتر از کوره در می‌روند و کارت زرد نشان می‌دهند. بگذارید با هم قوانین تازه لیگ برتر را دوباره مرور کنیم تا هنگام تماشای بازی‌ها متعجب نشویم.

فوتبال ۱۰۰ دقیقه‌ای
آمارهای بررسی شده نشان می‌دهد در فصل قبل لیگ برتر، به طور میانگین توپ تنها 55 دقیقه در بازی بوده و زمان زیادی برای بازی از بین رفته است. به همین منظور، لیگ برتر به داوران اعلام کرده باید این موارد را به طور دقیق در وقت‌های تلف‌ شده حساب کند و سپس وقت‌های اضافه را اعلام کند. اکنون داوران موظف خواهند بود وقت‌های میان به ثمر رسیدن گل تا شروع بازی، تعویض‌ها، آسیب‌دیدگی یا ضربات ایستگاهی را به طور کامل محاسبه کنند. همچنین آنها موظف هستند تا تأخیر در پرتاب توپ، شروع مجدد توپ و مکث‌های زیاد بازیکنان تا شروع کردن دوباره‌ مسابقه را به صورت جدی با جریمه همراه کنند تا بازیکنان تا جای ممکن از کشتن وقت پرهیز کنند. به همین خاطر میانگین زمان ۱۰ بازی هفته اول ۱۰۱ دقیقه به ازای هر مسابقه بود!

آسان‌گیری در خطاها
لیگ برتر انگلیس با قوانین قبلی هم نسبتاً در خطاها بسیار آسان می‌گرفت اما مسئولان لیگ برای کمتر شدن وقت‌های تلف شده و خارج نشدن تیم‌ها از جریان بازی، خطاهای ساده‌تر را اعلام نخواهند کرد و جریان بازی را متوقف نمی‌کنند. از شروع لیگ بسیاری از برخوردهای میان بازیکنان خطا محسوب نمی‌شود و در این زمینه آسان‌گیری قابل توجهی انجام خواهد شد. البته که اعتراض‌های زیادی هم به همراه داشته است.

اعتراض به تصمیم داور
برخلاف قانون قبل که باعث کاهش کارت‌ها در جریان بازی می‌شود، این قانون باعث خواهد شد بسیاری از بازیکنان با دریافت کارت روبه‌رو شوند که در جریان هفته‌ اول و هفته‌ دوم شاهد این بودیم دریافت کارت برای این موضوع چقدر نسبت به گذشته افزایش داشته است. همچنین هیچ بازیکنی حق این را نخواهد داشت تا با دویدن به داور نزدیک شود تا اعتراضی به تصمیمات او داشته باشد و داور در چنین اتفاقاتی می‌تواند به صلاحدید خود بین یک تا چند بازیکن خاطی را با کارت زرد جریمه کند.

حوزه تصمیمات فنی
در فصل جدید در صورتی که مربی یا یکی از مسئولان و مربیان تیم از بازی اخراج شود، اجازه نخواهد داشت تا بازی را از سکوها دنبال کند و تصمیمات خود را برای راهبری تیم به دیگر افراد حاضر در نیمکت برساند. این اتفاق در صورتی که مربی چند بازی را از هدایت کنار زمین محروم باشد هم صدق می‌کند و در تمام حالت‌ها فقط می‌تواند در رختکن تیم حاضر باشد و بازی را با نمایشگرها دنبال کند. این تصمیم تأثیر زیادی برای تیمی خواهد داشت که مربی را کنار خود ندارد و تصمیمات تیم در جریان بازی را مختل خواهد کرد.

قوانین کارت زرد
هر بازیکن لیگ برتری که در 19 بازی اول فصل 5 کارت زرد دریافت کند، برای یک بازی محروم خواهد شد. این محرومیت در سایر رقابت‌های داخلی و یا اروپایی اعمال نخواهد شد. 19 بازی ابتدایی فرصت جزئی به بازیکنان می‌دهد تا احتمال محرومیت را کاهش دهند اما اگر در مدت 19 بازی، بازیکن 5 کارت زرد دیگر دریافت کند و تعداد کارت‌های خود را به 10 افزایش دهد، زمان محرومیت شدیدتر خواهد بود و بازیکن بازی‌های بیشتری را در محرومیت می‌گذراند.

قوانین کارت قرمز
همانند فصل قبل، بازیکنان لیگ برتر در صورت اخراج به دلیل رفتار خشونت‌آمیز درون زمین، 3 جلسه از همراهی تیم محروم خواهند بود. میزان محرومیت مانند گذشته پس از بررسی کمیته داوران قابل افزایش یا کاهش خواهد بود. در صورتی که بازیکنان با داور بازی مخالفتی داشته باشند و به این دلیل اخراج شوند، میزان محرومیت آنها 2 جلسه خواهد بود. برخلاف کارت‌های زرد، کارت‌های قرمز در تمام رقابت‌های داخلی محاسبه خواهد شد اما برای مسابقات اروپایی شمرده نمی‌شود.

257 251

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا